سیاسیسیاست

بازگشایی سفارت عربستان در تهران؟

بازگشایی سفارت عربستان در تهران؟

بازگشایی سفارت عربستان در تهران
به گزارش پایگاه خبری پورسینا : صابر گل عنبری-یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه به ایرنا گفته است که سفارت سعودی در جمهوری اسلامی ایران از روز یک شنبه ۱۵ مرداد ماه به طور رسمی فعالیت خود را در کشورمان آغاز کرده است.
این در حالی است که همین دوشنبه گذشته، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود درباره زمان شروع فعالیت سفارت عربستان در تهران بیان کرد که «برای بازگشایی سفارت عربستان در تهران اکنون تاریخ دقیقی نمی‌توانم به شما ارائه کنم اما اقدامات عربستان در این زمینه جاری است
و دولت عربستان در تلاش است تا در بازه زمانی مناسبی بتواند سفارت خود را در تهران بازگشایی کند».
این اظهارات کنعانی نشان می‌دهد که تا روز دوشنبه اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است و فحوای کلام ایشان هم نشان نمی‌داد که از دوشنبه تا به امروز اتفاقی در شرف وقوع است.
طبعا در این باره اظهارنظر سخنگوی وزارت خارجه از اخبار رسانه‌ها معتبرتر است و باید دید وقتی ایشان روز دوشنبه می‌گوید که سفارت هنوز بازگشایی نشده است و زمان دقیقی برای آن وجود ندارد، برخی رسانه‌ها بر چه مبنایی مدعی هستند
که این سفارت از روز یک شنبه فعالیت خود را شروع کرده است؟
آیا منظور رسانه‌ها شروع موقت فعالیت‌های دیپلماتیک در هتل اسپیناس پالاس است که قبلا گفته شد عربستان موقتا کارهای سفارت خود را تا زمان اتمام ترمیم ساختمان سفارت به آن جا منتقل خواهد کرد؟
اگر هم خبر این رسانه‌ها صحت داشته باشد و خود سفارت واقعا بازگشایی شده باشد، این پرسش مطرح می‌شود که چرا عربستان این اندازه چراغ خاموش سفارتش را بازگشایی کرده است؟
بازگشایی سفارت عربستان در تهران
در حالی که برای بازگشایی سفارت ایران در ریاض و کنسولگری در جده مراسمی رسمی برگزار شد و پوشش رسانه‌ای داده شد.
آیا به فرض صحت این اتفاق، این رفتار سعودی‌ها در سکوت خبری معطوف به رساندن این پیام است که آغاز به کار سفارتش در تهران چندان مهم نیست؟!
   اگر در آینده مراسمی رسمی برگزار شود، اما باز شروع فعالیت سفارت عربستان در سکوت کامل بی‌معنا نیست.ناگفته هم نماند که هنوز رسانه‌ها و دولت عربستان در این باره اظهار نظری نکرده‌اند و باید منتظر ماند و دید تایید می‌کنند یا خیر.
البته واقعیت این است که علت یا علل تاخیر در بازگشایی سفارت عربستان در تهران بیشتر سیاسی به نظر می‌رسد تا فنی مرتبط با بازسازی آن.
یعنی پنج ماه برای این بازسازی کافی نبود و ترمیم سفارت عربستان بیشتر از ساخت بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی دفنه در ایالت هاتای ترکیه طول می‌کشد که در زلزله اخیر آسیب دید و دولت ترکیه طی دو ماه آن را از نو ساخت.
بازگشایی سفارت عربستان در تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا