اجتماعیمشهد

بولوار مرگ آور!

بولوار مرگ آور!خبرگزاری پورسینا

بولوار مرگ آور!

بهاره موفقی/ آمار افزایش تصادفات در بولوار وکیل آباد مشهد تکان دهنده است؛ سال گذشته ۱۱ درصد تصادفات منجر به فوت در کل مشهد به بولوار وکیل آباد مشهد اختصاص داشت، این درحالی است که طی امسال این میزان افزایش ۲ درصدی داشته و به ۱۳ درصد رسیده است!

آن هم با توجه به این که این آمارها طی امسال تنها مربوط به ۴  ماه و نیم ابتدای سال است. وضعیت بغرنج است، به طوری که میزان فوتی های تصادفات به تنهایی در ۱۵ روز ابتدایی مرداد امسال ۴ نفر بوده است.
ناگفته نماند که بیشتر تصادفات منجر به فوت طی امسال ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه بوده است!
چرا «وکیل آباد» این قدر حادثه خیز است؟
سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان در پاسخ به چرایی حادثه خیز بودن بولوار وکیل آباد به «خراسان رضوی» می‌گوید: مسیر غرب به شرق این بولوار با توجه به شیب مثبتی که دارد، خودروها دور می‌گیرند و تردد آن به نحوی است که فرعی بولوار وکیل آباد را قطع نمی کند.
بنابراین بعضا رانندگانی هستند که به خود اجازه می دهند و در این نقطه سرعت بیشتری می‌گیرند، از طرفی تردد در این بولوار زیاد است، به میزانی که تردد در یک معبر زیاد باشد، طبیعتا وقوع تصادفات بیشتر است، همچنین آیلند میانی یا بولوار میانی وکیل آباد با توجه به لایه های آسفالتی که بارها ترمیم و ریخته شده، کوتاه شده است.
خودروها بعد از برخورد و انحراف وارد مسیر قطار شهری و درخت های وسط آیلند میانی می‌شوند و طبیعتا نتایج این برخورد، شدید است و در نهایت به فوت منجر می‌شود.
همچنین افرادی هستند که هنگام رانندگی حالت طبیعی ندارند، به خصوص در ساعات پایانی شب و حین بازگشت از ییلاقات که این رانندگان رفتارهای مخاطره آمیز دارند و بخشی از تصادفات مربوط به این دسته است.
رحیمی در پاسخ به این سوال که چه اقدامی برای کاهش تصادفات در بولوار وکیل آباد انجام شده و تا چه میزان موثر بوده است؟
می‌گوید: بعد از این اتفاقاتی که در ساعات منتهی به پایان شب رخ داده، تیم های نامحسوس پلیس راهور مشهد را در آن جا افزایش دادیم و تیم های محسوس با چراغ گردان روشن هم در نقاط حادثه خیز این بولوار تردد دارند.
وی می افزاید: تعداد تصادفاتی هم که در این چند شب باعث فوتی شده به شدت زیاد است،
به شکلی که این تصادفات از سوی خودروهایی اتفاق می افتد که حرکات ناموزون ترافیکی و مخاطره آمیز دارند، بنابراین با خودروهای نامحسوس، این رفتارها را رصد می‌کنیم و دوربین های نظارتی مان را روی این موضوع حساس کردیم.
برخی فراخوان می‌شوند و در کلاس های آموزشی در خدمت شان هستیم. عده ای دیگر همان جا متوقف و توسط پلیس اعمال قانون می شوند؛ خودروی آن‌ها به پارکینگ منتقل می‌شود و خودشان هم به مراجع قضایی برای تصمیمات بعدی معرفی می‌شوند.
وی در پاسخ به این سوال که این اقدامات از چه زمانی آغاز شد؟
بیان می‌کند: از روزهای ابتدایی تابستان آغاز شده چرا که با شروع تعطیلات، تردد در بولوار وکیل آباد به خصوص به علت وجود ییلاقات بیشتر است.
بولوار وکیل آباد نیازمند اصلاح زیرساختی
رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان در پاسخ به این سوال که چرا طرح های اجرا شده در بولوار وکیل آباد طی سال های متمادی اثر بخش نبوده است؟
می گوید: تصادفات در همه جا پخش و متراکم است، اما بولوار وکیل آباد بیشتر در معرض تردد است و حساسیت بیشتری در آن وجود دارد وگرنه تصادفات در همه بولوارهای شهر اتفاق می افتد. بولوار وکیل آباد جزو بزرگراه هایی است که  در رده چندم حادثه خیز بودن است.
بزرگراه شهید چراغچی، پیامبر اعظم و شهید میرزایی بزرگراه‌هایی هستند که تصادفات کم و آمار پایینی ندارند.
وی ادامه می دهد: طرح آزمایشی که در بولوار وکیل آباد اجرا شد، باید استمرار داشته باشد و در همه نقاط شهر اجرا شود. نباید از آموزش ها و فرهنگ سازی غافل شویم.
این خواسته پلیس است که این موضوع دغدغه تمام مردم و نهادهایی شود که در ترافیک نقش دارند تا چه در فرهنگ سازی و چه در زیرسازی و… پای کار بیایند که بتوانیم فرهنگ ترافیک را در شهر بهبود ببخشیم تا تصافات در تمام نقاط شهر کاهش یابد.
رحیمی در پاسخ به این سوال که در صورت رتبه بندی بر اساس میزان وقوع تصادفات، بولوار وکیل آباد در بین دیگر نقاط شهر چه رتبه ای را به خود اختصاص می دهد؟
می گوید: آمارها متغیر است و این گونه نیست که بولوار وکیل آباد همیشه رتبه ثابتی داشته باشد. چون داده های ترافیکی ما متغیر است، آمارها نیز متغیر می‌شود. بعضا معتادان متجاهر که جمع آوری می‌شوند، آمار تصادفات با عابران پیاده در محل هایی که بیشتر بیتوته دارند، کاهش می یابد.
بعضا ممکن است طرح آزمایشی به مدت چند ماه اجرا شود و تصادفات آن منطقه کاهش یابد.
بنابراین بحث رتبه بندی مطرح نیست، عرض من این است که این گونه نیست که بولوار وکیل آباد پرتصادف ترین بولوار یا بزرگراه شهری ما باشد.
بزرگراه های دیگری مانند پیامبر اعظم(ص)، شهید چراغچی و شهید بابانظر آمار تصادفات شان پایین نیست. رحیمی در پاسخ به این سوال که چه موانعی بر سر راه فعالیت شما در حوزه کاهش تصافات وجود دارد؟
بیان می‌کند: آن چه در بولوار وکیل آباد باید اتفاق بیفتد، بحث زیرساختی است و این که آیلند میانی سریع‌تر تعیین تکلیف شود و به شکلی باشد که خودرو امکان انحراف و برخورد با آیلند میانی، درخت ها و دیواره های قطار شهری را نداشته باشد.
در این زمینه شهرداری باید هر چه زودتر پای کار بیاید.
همچنین در زمینه فرهنگ سازی باید به ما بستر تبلیغات محیطی را بدهند.
این همه تابلوی تبلیغاتی در مسیر داریم. بنابراین توقع داریم این‌ها در اختیار عرضه مسائل عمومی ترافیکی و فرهنگ هشدار ترافیکی هم قرار بگیرد تا مردم مطلع شوند، مسیر چقدر تصادف داشته و علت وقوع تصادفات چه بوده است تا آگاهی‌شان افزایش یابد.
آمار افزایشی تصادفات در بولوار وکیل آباد بولوار مرگ آور!
رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک راهور استان در ارائه آماری درباره میزان فوتی ها در بولوار وکیل آباد می گوید: سال گذشته تا پایان مرداد در وکیل آباد، ۶ فوتی داشتیم، اما امسال تا نیمه مرداد ۸ فوتی داریم.
در کل سال گذشته ۱۲ فوتی در بولوار وکیل آباد داشتیم که ۱۱ درصد کل تصادفات فوتی مشهد را شامل می‌شد، امسال تا ۱۵ روز اول مرداد ۸ فوتی داریم که ۱۳ درصد کل کشته های ترافیکی مشهد را شامل می‌شود و با توجه به این که سال تمام نشده،
نسبت به سال قبل ۲ درصد افزایش داشته  که نشان دهنده این است آمار بالایی برای بولوار وکیل آباد داشته ایم. وی تصریح می‌کند: طی امسال بیشتر تصادفات، ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه بوده است.
رحیمی در ادامه ارائه آمار می افزاید: در سال ۱۴۰۱ بولوار وکیل آباد ۲۳۷ تصادف منجر به جرح، ۲۷۰ خسارتی و ۱۲ متوفی داشته است.
در چهار ماه امسال در این بولوار ۵۲ تصادف جرحی، ۱۷۲ خسارتی و ۴ فوتی براساس کروکی‌های ترسیمی داشته‌ایم. در ۱۵ روز اول مرداد هم ۴ نفر به میزان فوتی ها اضافه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا