مشهداخبار برگزیدهخبر جدیدفرهنگ و هنر

گزارشی از رویداد رسانه‌ای «رج» در مشهد

گزارشی از رویداد رسانه‌ای «رج» در مشهد

به گزارش شهرآرانیوز و خبرگزاری پورسینا        در کنار رنگ‌های مختلف  تار و پود قالی را که  رج به رج ببافید به نقشی زیبا می‌رسید، نقشی که حکایت از کنار هم قرارگرفتن یک به یک رنگ‌ها و گره خوردن ریزریز تار و پودهاست.

نقش آفرینی رسانه به مثابه نقش یک قالی  از کنار هم قرارگرفتن عناصر جزئی رسانه ایجاد می‌شود بطوریکه با شبکه سازی بین افراد می‌توان سیستم پیچیده‌ای از یک رسانه را ایجاد کند، هر انسان در رسانه محلی به مثابه یک گره و پیوند تار و پود می‌تواند در شکل دهی بافت اجتماعی نقش خود را  اتفاقات خوبی رقم بخورد.

دقیقا با همین هدف بود که رویداد «رج» اولین رویداد شتابدهی به رسانه‌های محلی و اجتماعی به همت موسسه فرهنگی شهرآرا و همکاری حوزه هنری خراسان رضوی شکل گرفت.

ساعت حوالی ۸ صبح روز یکشنبه مصادف با هفتم  اسفند ماه است  اینجا کارخانه نوآوری مشهد است جایی که قرار است اتفاقات خوبی در کنار علاقه‌مندان به رسانه رقم بخورد.

اولین کارگاه آموزشی با موضوع الزامات رسانه‌های محلی توسط ادریس راموز شروع می‌شود او در این کارگاه آموزشی می‌گوید:مهمترین نیاز‌های مخاطبان قصه است ما نیاز به قصه داریم و رسانه‌های محلی می‌توانند برای ما قصه بگویند. روایت سازی کرده و آن‌ها را منتقل کنند.

او می‌گوید:هدف تربیت بلاگر نیست، بلکه قصد داریم روایت سازی اصولی را آموزش ببنیم. وقتی از داشتن رویا صحبت می‌کنیم، یعنی به تاریخ و قدمت جامعه خود باید بازگردیم. آینده سازی تا جایی ادامه می‌یابد که بتوان آن را معناسازی کرد. یکی از دلایلی که جامعه امریکا، تا این حد به آینده سازی رو آورده است، نداشتن تاریخ و پشتوانه تاریخی است. نداشتن این پشتوانه، جامعه امریکا را به ترسیم داستان کلی بر مبنای آینده سازی کرده است.

وی با اشاره به اینکه جامعه جهانی در حال حاضر، دچار بحران معنایی شده است، ادامه می‌دهد: آینده از آن کشور‌ها و فرهنگا‌هایی است که دارای تاریخ هستند و معنا سازی خود را با این پشتوانه ترسیم می‌کنند. رویا سازی و روایت سازی صحیح، بدون تکیه به تاریخ و فرهنگ امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به ۳ نقش نهادی، نمادین و فراگیر بودن رسانه ها، اضافه میکند: رسانه به صورت کلی ۳ تعریف دارد. رسانه مانند یک نهاد فرهنگی و اجتماعی کارکرد تولید را داشته و قوانین لازم خود را دارد. نقش نمادین رسانه به این معناست که رسانه ابزار و مجرای انتقال داده و اطلاعات است. آخرین و اصلی‌ترین تعریف رسانه اشاره به فضا و چارچوبی دارد که فرهنگ، اقتصاد، سیاست، سبک زندگی و … در آن جریان پیدا کرده است.

به ساعت ۹:۴۵ که نزدیک می‌شویم کم کم اولین کلاس آموزشی به ثانیه‌های آخر نزدیک می‌شود و با استراحت ۱۵ دقیقه‌ای بلافاصله کلاس دوم با موضوع ” سوژه یابی و مساله سازی با تدریس حسن موسوی فرد مشاور شبکه کانون‌های تفکر  در حال شروع شدن است.

پس از معرفی و آشنایی اولیه با موضوع بحث و طریقه سوژه یابی  با اشاره به اینکه جامعه جهانی در حال حاضر، دچار بحران معنایی شده است، ادامه می‌دهد: آینده از آن کشور‌ها و فرهنگا‌هایی است که دارای تاریخ هستند و معنا سازی خود را با این پشتوانه ترسیم می‌کنند. رویا سازی و روایت سازی صحیح، بدون تکیه به تاریخ و فرهنگ امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به ۳ نقش نهادی، نمادین و فراگیر بودن رسانه ها، اضافه میکند: رسانه به صورت کلی ۳ تعریف دارد. رسانه مانند یک نهاد فرهنگی و اجتماعی کارکرد تولید را داشته و قوانین لازم خود را دارد. نقش نمادین رسانه به این معناست که رسانه ابزار و مجرای انتقال داده و اطلاعات است. آخرین و اصلی‌ترین تعریف رسانه اشاره به فضا و چارچوبی دارد که فرهنگ، اقتصاد، سیاست، سبک زندگی و … در آن جریان پیدا کرده است.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه محتوای خوب در هر پلتفورمی جای خود را باز می‌کند، یادآور شد: رسانه درگیر محتوا نمی‌شود، درگیر فرم می‌شود.

وی گفت: تمام بحران ما در فضای ما این است که اصحاب رسانه مسئله ندارند.

سومین کلاس آموزشی با تدریس موسوی صمدی مدرس جریان سازی اجتماعی ساعت ۱۴ شروع شد وی درخصوص قدرت رسانه بیان کرد: انحصار و مرجعیت رسانه مولفه مهم قدرت آن است.

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه رسانه‌ها با شعارهایشان در ذهن می‌مانند، یادآور شد: قدرت رسانه یک تفکر جمعی ایجاد کرده و روی تفکر مخاطب تغییر ایجاد می‌کند، همچنین، ذات رسانه کنترل و فریب است.

وی تصریح کرد: بعد از کنترل کردن، رسانه مواردی مانند امید، پیشرفت، ترس و نفرت مخاطب را نیز کنترل کرده، موجب ارتقاء یا سرکوب شدن آن‌ها می‌شود، اما در نهایت تفکر و عمل مخاطب را ارتقا می‌دهد.

روز دوم رویداد رسانه ای «رج»

دومین روز از رویداد رج نیز ۸ اسفند در کارخانه نوآوری برگزار شد تا این رویداد ۲ روزه را تکمیل کند.در این روز  کارگاه‌های آموزشی  «مسیر ساخت تولید محتوا  در رسانه محلی» توسط مریم تکافی،   خبرنگار ومدرس سوشال مدیا، «مساله یابی و فرم مناسب برای تولید محتوا» توسط  مسعود نبی دوست، پژوهشگر فرهنگ محلی، «قدرت نرم در رسانه» توسط مصطفی شریف تحلیلگر اجتماعی، «نویسندگی خلاق برای رسانه نگاری محلی» توسط محمد دلاوری خبرنگار و مستند ساز برگزار شد.

«مسیر ساخت تولید محتوا  در رسانه محلی» نخستین کارگاه آموزشی رویداد رسانه ای « رج» بود که با حضور مریم تکافی برگزار شد. این مدرس  در این کارگاه از اهمیت تولید محتوای ویدیویی صحبت کرد و اینکه در جامعه امروز تولید ویدیو ارزش بالایی در رسانه‌های مجازی دارد: « ویدئو ۱۲۰۰درصد بیشتر از متن به اشتراک گذاشته می شود. »

«

« روایت‌گری میدانی » موضوع کارگاه آموزشی دیگری بود که در دومین روز  رویداد «رج» برگزار شد.«جواد موگویی» نویسنده و خبرنگار  در این کارگاه از تصمیم‌سازی در بحران‌های اقلیمی سخن گفت: «در بحران های اقلیمی باید تصمیم ساز باشد باید خبر و رسانه بتواند بر قوانین تاثیر بگذارد.او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش از اصطلاح «خام فروشی» استفاده کرد تا از اهمیت کلام و تصویر در خط خبری بگوید: در کلام و تصویر خط خبری داشته باشید تا رسانه های معاند سوء استفاده نکنند.به باور او، یک خبرنگار باید برای روایت گری جامعه هدف خود را مشخص کند و به دنبال حل مشکل جامعه در بحران ها و تزریق امید به جامعه باشد.

به جای حرف‌های بزرگ روی یک محدوده کوچک متمرکز شویم

آخرین کارگاه آموزشی رویداد «رج» با عنوان «نویسندگی خلاق برای رسانه نگاری محلی» را محمد دلاوری خبرنگار و مستند ساز برگزار کرد. او در این کارگاه درباره اهمیت رسانه محلی  نسبت به رسانه ملی سخن گفت: رسانه محلی برای رسانه‌های ملی یک مخاطره خواهد بود زیرا فضای رسانه‌ای به این نتیجه رسیده است که رسانه محلی این توانایی را دارد که یک موضوع کوچک را نسبت به مخاطبش ملموس بیان کند.وی افزود: مشهد شهر مهم، بزرگ و تحول آفرین است در مشهد هر اتفاق مهمی که رخ دهد به مثابه یک الگویی می شود که در سراسر کشور از آن پیروی می شود. مشهد شهری است که داستان‌های زیادی دارد. شهری که عادی نیست و همه جاهایی که عادی نیستند بهشت روزنامه نگاران است.به گفته دلاوری،  ویدئوی کوتاهی که از یک قسمت از محله ساخته شده باشد، بیش از یک موضوع ملی دیده و به اصطلاح فضای مجازی وایرال می شود.به باور او اکنون دوره رسانه‌های تمرکز گرا تمام شده است و ما به جای حرف‌های بزرگ و کلی گویی باید روی محدوده کوچک متمرکز شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا