خبر جدیدفرهنگ و هنر

ششمین روز نمایشگاه کتاب چگونه گذشت؟

روز ششم نمایشگاه کتاب در حالی به پایان رسید که روز پررفت‌وآمد مسئولان به نمایشگاه بود.

به گزارش ایسنا، دوشنبه، بیست و پنجم اردیبهشت‌ماه، ششمین روز از سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی درحالی سپری شد که مسئولان در نمایشگاه حضور پررنگی داشتند.

در این روز، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس،  سیدعباس عراقچی، مشاور عالی وزیر امور خارجه، علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیئت دولت،  رضامراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، زهره الهیان، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، سردار بهمن کارگر، حجت‌الاسلام ابوذر قاسمیان، رئیس کتابخانه مجلس، و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نمایشگاه حضور پیدا کردند. 

سخنگوی دولت پس از شرکت در مراسم رونمایی آخرین اثر چاپ‌شده علی صفایی‌حائری به نام «حجاب و آزادی روابط» در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی، از غرفه‌ها بازدید کرد و با غرفه‌داران و ناشران به گفت‌وگو پرداخت.

ششمین روز نمایشگاه کتاب چگونه گذشت؟

ششمین روز نمایشگاه کتاب چگونه گذشت؟

 در نشست خبری نمایشگاه نیز علی رمضانی، سخنگوی نمایشگاه کتاب  از فروش ۱۱۹ میلیارد تومانی تا پایان روز پنجم نمایشگاه خبر داد و گفت: تا ساعت ۲۰ روز پنجم، در بخش حضوری  و آمارهای ثبت‌شده دستگاه‌های کارت‌خوان رسمی ۵۷ میلیارد تومان فروش داشتیم و اگر مبلغ کارت به کارت و فروش نقدی را که حدود ۱۷ میلیارد است به این رقم بیافزاییم، مجموعاً ۷۴ میلیارد تومان فروش حضوری برآورد می‌شود. در بخش نمایشگاه مجازی هم ۴۵ میلیارد تومان فروش برآورد شده که از این میان ۳۲ میلیارد تومان سهم ناشران و ۱۳ میلیارد تومان هم سهم کتابفروشان بوده است و با جمع کردن مجموع فروش مجازی و حضوری  سرجمع فروش نمایشگاه تا پایان روز پنجم ۱۱۹ میلیارد تومان می‌شود.

ششمین روز نمایشگاه کتاب چگونه گذشت؟

ششمین روز نمایشگاه کتاب چگونه گذشت؟

بیست و پنجم اردیبهشت‌ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی  نامگذاری شده و به همین مناسبت برنامه‌ای در کتابخانه ملی به همت فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد. هیئت تاجیکستان که مهمان ویژه نمایشگاه هستند در این مراسم شرکت کردند و گلرخسار صفی‌اوا ، شاعر تاجیک  و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی از سخنرانان مراسم بود. نظام‌الدین زاهدی، سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران نیز در این برنامه سخنرانی کرد.

یکی از موضوعاتی که در این روزهای شبستان کم‌کم شاهد آن هستیم، افزایش غرفه‌هایی است  که تخفیف‌هایی بیش از تخفیف اعلامی نمایشگاه به مخاطبان خود عرضه می‌کنند که خلاف آیین‌نامه است و تخلف محسوب می‌شود.  همچنین ناشرانی هستند که کتاب‌های ناشرانی را که در نمایشگاه نیستند عرضه می‌کنند و این موضوع را به پای رفاقت‌شان می‌گذارند.

یکی از نکاتی که در نمایشگاه امسال به چشم می‌خورد بساطی‌هایی هستند که در مسیر مترو  بساط خود را پهن می‌کنند از ریسه تا بادکنک و ظرف روغن و … . به این ترتیب می‌توان گفت چرخه اقتصادی نمایشگاه فقط در کتاب و غذا خلاصه نمی‌شود.

 برخلاف سال‌های گذشته که در ایستگاه‌های مترو شهید بهشتی و مصلی اعلام می‌شد  نمایشگاه کتاب درحال برگزاری است امسال چنین چیزی شنیده نمی‌شود.

همچنین امسال نیمکت‌های شهری بسیاری در جای جای نمایشگاه تعبیه شده‌ است، اما با توجه به حجم بازدیدکنندگان، این تعداد کفاف نمی‌دهد و هستند افرادی که با خود زیرانداز آورده و روی زمین می‌نشینند. 

نمایشگاه کتاب تهران تا ۳۰ اردیبهشت در مصلی برپا خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا