خبر جدید

سد ابیورد آماده آبگیری است


خبرگزاری پورسینا

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: عملیات اجرایی سد ابیورد اتمام یافته و آماده بهره برداری و آبگیری است، البته آبگیری آزمایشی آن انجام شده است‌.

علیرضا طاهری امروز ۲۴ اسفند ماه در نشست خبری مدیران عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی و شرکت آب و فاضلاب مشهد که در محل آبفا مشهد برگزار شد، در رابطه با احداث سد ذخیره‌ای ابیورد از محل رودخانه زنگلانلو اظهار کرد: این سد یک مگا پروژه بوده و عملیات اجرایی آن اتمام یافته است. حجم مخزن این سد چیزی حدود ۴۲ میلیون متر مکعب است.

وی افزود: خوشبختانه این سد به دلیل اجرای تونل هیچ حقابه بر بخش کشاورزی ندارد. این سد یکی از مولفه‌های طرح انتقال آب از ‎کوه‌های شمالی مشهد است. این سد آماده بهره برداری و آبگیری است، البته آبگیری آزمایشی آن انجام شده است‌.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی درباره آب رودخانه زنگلانلو تصریح کرد: در ارتباط با آب‌های مرزی محدودیتی‌هایی وجود دارد. به صورت عام پروتکل‌هایی بین ایران و طرف مقابل وجود دارد. آورد این رودخانه بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون متر مکعب در سال است و از رودخانه‌های خوب استان است. در این رودخانه نسبتی بین ما و ترکمنستان برقرار است. زیرا ما کشور متمدن و بزرگی هستیم و پروتکل را رعایت کرده ایم.

طاهری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص پیشرفت فیزیکی تصفیه خانه‌های مشهد و تامین اعتبارات آن بیان کرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد آب مصرفی تبدیل به فاضلاب می‌شود. فاضلاب ترکیبی از آب و مواد آلی است. خوشبختانه از گذشته در مشهد به فکر ایجاد تصفیه خانه بوده‌ایم و حدود ۶۵ میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده داریم. نزدیک به ۸۰ درصد سطح شهر شبکه جمع‌آوری فاضلاب دارد. در همین راستا در مشهد تصفیه خانه پرکند آباد، پرکند آباد ۲، اولنگ، خین عرب و التیمور در مدار بهره برداری است.

وی افزود: خوشبختانه با کمک آبفای مشهد دو سد بزرگ یعنی کارده و طرق به شرب مردم اختصاص داده شده است که هر کدام ۳۰ میلیون متر مکعب حجم مخزن دارند و در اراضی پایای این دو سد از پساب تصفیه شده استفاده می‌کنند. اخیرا با همکاری شرکت آبفا مشهد دو مدل مالی خوب به اجرا درآمده است. در این مدل که تقریبا در کشور کم نظیر است، آب از سایر حوزه‌ها به مشهد منتقل و ۴ پروژه بزرگ اجرا خواهد شد. یکی از این پروژه‌ها تصفیه خانه طبرسی شمالی با ظرفیت ۶۸ هزار متر مکعب در شبانه روز است که حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

طاهری گفت: خط انتقال غرب مشهد به دلیل قدمت زیاد در حال نوسازی با هزینه‌ای حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده که ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین مناقصه تونل پروژه انتقال آب‌ مازاد کوه‌های شمالی مشهد به شهر امروز انجام شد. ازطرفی پروژه انتقال آب مازاد بالا دست گلستان به تصفیه خانه شماره ۱ فرصتی را برای سد ارداک ایجاد می‌کند. این ۴ پروژه حدود ۵۳۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. علاوه بر مشهد در تربت حیدریه، سبزوار و نیشابور تصفیه‌های فاضلاب در دست بهره‌برداری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: نکته بسیار مهم این است که دشت‌های ممنوعه و در دشت‌های بحرانی پساب منبع جدید نیست بلکه باید پساب به گونه ای مدیریت شود که جایگزین مصارف دیگر شود تا تعادل دشت‌ها حفظ شود.

طاهری درباره باز تخصیص آب ادامه داد: فرصت قانونی در بودجه امسال بود که در قانون بودجه سال آینده نیز به موضوع باز تخصیص اشاره شده است. وزارت نیرو و به تبع آب منطقه‌ای ۳ ماه فرصت دارد که برای مصارف آب زیرزمینی صنایع، معادن و سایر مصارف بازنگری انجام دهد و منابع آبی آن‌ها را با پساب و آب دریا جایگزین کند. برخی از مراکز را در کوتاه مدت می‌توان با پساب جایگزین کرد و این موضوع فرصت خوبی است که منابعی که آزاد می‌شود را برای بخش شرب به کار برد.

وی درباره ظرفیت تصفیه خانه‌های مشهد برای فاضلاب بیان کرد: فاضلاب اگر بدون تصفیه رها شود ایجاد اشکال می‌کند. یکی از سختگیرانه ترین استانداردها درباره رها سازی فاضلاب در محیط و در رودخانه‌ها است. در مدل های در نظر گرفته شده مشهد پساب در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی درباره انتقال پساب به غرب مشهد بیان کرد: مصوبه آن از وزارت نیرو  گرفته شده و مقرر است ۱۲۲ میلیون متر مکعب در ۳ گروه از چاه‌های غرب مشهد پساب منتقل و جایگزین آّب چاه‌ها شود. مصرف آب مشهد ۲۷۰ میلیون متر مکعب در سال است. در افق ۱۴۲۰ بر اساس مطالعات به ۴۰۰ میلیون متر مکعب در  سال می‌رسد. بخشی از این مصرف از محل جایگزینی پساب با آب کشاورزی تامین می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش شرب در سال ۱۴۰۲ به شدت مشکل داریم. برخی از سدهای استان وضعیتشان به شدت بحرانی است. مهمترین سد شرق کشور سد دوستی است که ۶۰ درصد آب مشهد را در گذشته تامین می‌کرد اما امروز آب در این سد ۱۷۵ میلیون متر مکعب است که از این میزان ۱۰۰ میلیون متر حجم مرده است و مابقی آب بین دو کشور ایران و ترکمنستان تقسیم می‌شود، یعنی حدود ۷۵ میلیون متر مکعب آب باقی  می ماند که حدود ۴۰ میلیون متر مکعب حجم رسوب است. اگر با همین میزان مصرف جلو رفته و ورودی آب نداشته باشیم، این سد حدود ۶ تا ۷ ماه کفاف استان را خواهد داد.‌  

طاهری خاطرنشان کرد: در سال گذشته سد دوستی ۳۴۱ میلیون متر مکعب آب داشت اما امروز حجم پر شده سد دوستی ۱۵ درصد است. حجم آب سد تبارک ۳۳ درصد، طرق ۲۱ درصد، کارده ۲۳ درصد و  ارداک ۳۵ درصد است.

وی درباره انتقال آب از دریای عمان به مشهد بیان کرد: پروژه خط یک انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد و کرمان به میزان ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب در سال در حال بهره برداری است. 

وی افزود: مطالعه پروژه انتقال آب از دریای عمان توسط خراسان رضوی انجام شد  و تاکنون حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این پروژه در ۳۰ کیلومتری شرق چابهار بازدید شده است و بخش زیادی از پروژه خط مواصلاتی به کد اجرایی رسیده است‌.مسیر تربت حیدریه به مشهد به اجرا رسیده است. در فاز اول مقدار آب پیش بینی شده برای استان ۱۲۰ میلیون متر مکعب،  برای خراسان جنوبی ۶۰ میلیون متر مکعب و برای سیستان و بلوچستان ۲۲۰ میلیون متر مکعب است. به دلیل وسعت پروژه بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هرینه اجرای این پروژه است. در این پروژه بر هر متر مکعبی که آب به مشهد می‎رسد ۲.۹ یورو هزینه و قیمت خود پروژه ۳.۲ میلیارد دلار است.

طاهری درباره تخصیص آب شرب از این پروژه به خراسان رضوی بیان کرد: در این زمینه قول داده شده تا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد حجم ۱۲۰ میلیون متر مکعب برای شرب استان تخصیص پیدا کند.

وی درباره باغ ویلاها بیان کرد: عمده منابع خوب ما در غرب مشهد است و شوری این منابع حدود ۳۰۰ میکرو موس بر ثانیه است. در این مناطق اراضی کشاوری  تبدیل به باغ ویلا شده و سطح اراضی نفوذ ندارد. از طرفی جمعیت به انجا منتقل شده و فاضلاب ایجاد میشود. توسعه باغ ویلاها در غرب مشهد صدمه مستقیم به زائرین و مجاورین علی بن موسی الرضا (ع) وارد می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۱۶ هزار و از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲۵۹ حلقه چاه در خراسان رضوی مسدود شده است؛ برخی چاه ها از قدیم پروانه دارند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا