اقتصادیخبر جدید

حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌ شهرک‌های صنعتی کشور هزینه شد


خبرگزاری پورسینا

ایسنا/مرکزی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: در سال گذشته حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌ شهرک‌های صنعتی کشور شامل اجرای شبکه برق، گاز، روشنایی، تکمیل خط انتقال آب، اجرای زیرسازی و آسفالت و … هزینه شده و برای سال جاری نیز ۱۵ هزار میلیارد تومان هدفگذاری شده است.

علی رسولیان دوشنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در نشست هم اندیشی بررسی مشکلات شهرک‌های صنعتی ساوه که در شرکت نگین سبز واقع در شهرک صنعتی شهید چمران ساوه تشکیل شد، اظهار کرد: دولت ۹ درصد منابع مورد نیاز تامین زیرساخت‌ها را در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی قرار می‌دهد و مابقی توسط شرکت شهرک‌ها تامین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تامین زیرساخت مهمترین مطالبه در مناطق تقاضامحور توسعه صنایع است، اظهار کرد: در سال گذشته ۵۳۰ میلیارد تومان برای تامین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان مرکزی هزینه شده که رشد ۸۰ درصدی نسبت به مدت مشابه داشته است.

وی با بیان اینکه هزینه تامین زیرساخت‌ها به شدت افزایش پیدا کرده است، گفت: در سال گذشته قریب به ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه زیرساخت در کشور تامین شده در حالی که این میزان در پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۳۷۰۰ میلیارد تومان بوده و رشد قابل توجهی تا حدود سه برابر صورت گرفته است.

معاون وزیر صنایع با بیان اینکه در تامین زیرساخت‌ها تمرکز سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بر منابع داخلی و نیز فعالین اقتصادی بوده است، تصریح کرد: برای رفع کمبودها و محدودیت‌ها، فعالیت‌های مشارکتی صورت گرفته است که احداث ۹۶ پست برق مشارکتی در کشور نمونه‌ای از این دسته اقدامات بوده و ساوه، اراک و شهرک صنعتی مامونیه را نیز شامل شده است. در شهرک صنعتی شهید چمران ساوه نیاز به پست ۴۰۰ برق هست و به محض انجام توسط وزارت نیرو، پست های ۶۳ با مشارکت شرکت شهرک‌ها احداث خواهد شد.

وی افزود: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی باید ما به التفاوت قیمت برق در شهرک‌های صنعتی برای تامین زیرساخت‌ها اختصاص یابد که با تفاهم نامه از طریق وزارت نیرو پست های ۶۳ کیلوولت احداث و مشکل کمبود برق برطرف خواهد شد.

رسولیان در خصوص تامین آب مورد نیاز صنایع نیز گفت: سال گذشته حدود دوهزار لیتر بر ثانیه پساب برای تامین آب صنایع توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خریداری شده است و با وجود هزینه بالای خرید پساب اما آمادگی لازم برای خرید پساب وجود دارد. در شهرستان ساوه نیز هر سرمایه گذاری که با وزارت نیرو توافق کند ۳۰۰ لیتر بر ثانیه پساب توسط شرکت شهرک‌ها خریداری خواهد شد و این آمادگی وجود دارد تا با خرید پساب تولیدی برای نیاز مصارف صنعتی استفاده شود.

وی بیان کرد: با تامین هر یک لیتر آب در شهرک‌های صنعتی می‌توان برای ۹۶ نفر اشتغال ایجاد کرد.

در این جلسه تنی چند از مدیران صنایع شهرک صنعتی شهید چمران ساوه به بیان مشکلات و موانع پیش رو پرداختند.

کمبود زیرساخت‌ها نظیر آب و برق، تلفن، اینترنت، آسفالت معابر، امنیت، کمبود نیروی کار، تامین مسکن مورد نیاز کارگران برای تامین نیروی کار از جمله مشکلاتی بود که در این جلسه مطرح شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا