خبر جدیدفرهنگ و هنر

توصیه‌های رهبری در حوزه کتاب و نشر موجب جریان‌سازی فرهنگی می‌شود


خبرگزاری پورسینا

معاون رئیس جمهور در امور مجلس به مدت ۶ ساعت از سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در محل مصلای تهران بازدید کرد و در گفت‌وگو با ناشران و نویسندگان در جریان تازه‌های نشر و نیز مشکلات و دغدغه‌های آنان قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، سید محمد حسینی ضمن بازدید از بخش های مختلف نمایشگاه کتاب و آشنایی با جدیدترین کتاب های منتشر شده، پیشنهاداتی را برای فعالیت ناشران در حوزه های مربوط به کودک و نوجوان و توجه به تاریخ معاصر و آشنایی دانش آموزان و دانشجویان با رویدادهای مهم تاریخی ارائه کرد.

وی از غرفه انتشارات مکتب سلیمانی،  انقلاب اسلامی، سروش، رشد، سفیر اردهال، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، پژوهشکده شورای نگهبان، تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، اطلاعات، شهدای نیروی زمینی سپاه، کانون اندیشه جوان، بوستان کتاب، سوره مهر، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی، دلیل ما،‌دارالکتب السلامیه، موسسه فرهنگی هنری الحیاه، روایت فتح و بخش بین الملل بازدید و با مسئولین آن به گفت و گو نشست.

وی همچنین در غرفه شبکه بین‌المللی دانشگاه‌ های مجازی جهان اسلام و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلام حضور یافت و با مدیران آن به گفت و گو پرداخت.
ناشران و نویسندگان نیز در این دیدار مسائل و مشکلات حوزه نشر و بازار کتاب از جمله مشکل کاغذ و قیمت گذاری و توزیع را با دکتر حسینی در میان گذاشتند و خواستار توجه بیشتر دولت به رفع دغدغه هایشان شدند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ابتدای حضور در نمایشگاه در دیدار مسئولان نمایشگاه در جریان اقدامات انجام شده در این دوره از نمایشگاه و میزان استقبال مردم قرار گرفت.

وی در حاشیه بازدید از نمایشگاه در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به مطالعه و ترویج کتابخوانی در سطح جامعه اظهارداشت: مقام معظم رهبری که اشراف کاملی به حوزه کتاب و نشر دارند معمولاً در بازدید از نمایشگاه کتاب نکات محوری و ضعف و قوت های موجود در این حوزه را مطرح می کنند که با توجه دقیق به آن موارد ضمن سروسامان دادن به حوزه کتاب و نشر،‌ جریان سازی فرهنگی در این بخش شکل می گیرد.

وی نمایشگاه کتاب را بزرگترین و مهمترین رویداد فرهنگی کشور توصیف کرد و گفت: استقبال مردم از این نمایشگاه نشات گرفته از فرهنگ غنی ایران زمین است و این  نمایشگاه فرصت مغتنمی است که فضای اندیشه ورزی و تعالی فرهنگی در سطح جامعه ارتقاء یافته و نهادینه شود.

حسینی همچنین اهمیت بخش بین الملل نمایشگاه کتاب را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: دستاوردهای ارزشمند سیاست خارجی دولت مردمی در تقویت روابط با کشورهای همسایه و منطقه، فرصت مناسبی ایجاد کرده که سطح تعامل و تبادلات فرهنگی کشورمان با این کشورها در حوزه های مختلف از جمله کتاب و هنر بیش از پیش افزایش یابد.

وی با اشاره به حضور کشور تاجیکستان در نمایشگاه کتاب بعنوان مهمان ویژه اظهارداشت: در دوره قبل روابط سردی در روابط دو کشور حاکم گردید در حالیکه اشتراکات فرهنگی فراوانی با این کشور داریم اما در این دوره توسعه روابط با کشورهای همسایه و دوست مورد تاکید قرار گرفته و اولین سفر خارجی آیت الله رئیسی به کشور تاجیکستان انجام شد و حضور در اینگونه برنامه های فرهنگی باعث می شود که بر پایه اشتراکات فرهنگی و تاریخی سطح روابط عمق و استحکام پیدا کند.

وی در ادامه توجه به آشنایی کودکان و نوجوانان را با کتاب و فرهنگ مطالعه مورد تاکید قرار داد و گفت: انس با کتاب باید از کودکی شکل بگیرد و والدین با بهمراه آوردن کودکان خود به نمایشگاه می توانند این علاقه را در وجود آنها شکل بدهند ضمن اینکه مسئولین نمایشگاه نیز باید توجه ویژه ای به بخش کودک و نوجوان داشته باشند و متناسب با روحیه آنها برنامه ریزی و عمل کنند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اهمیت ترجمه آثار شاخص و برتر نویسندگان کشورمان به زبان های مختلف اظهارداشت: آثار نویسندگان برجسته کشورمان بویژه بانوان گرامی که پس از انقلاب اسلامی کتاب های فاخری به نگارش درآوردند باید به زبان های دیگر ترجمه شود و فعال بودن در این حوزه در معرفی ایران اسلامی و فرهنگی غنی مردم ایران و مقابله با سیاه نمایی بدخواهان و دشمنان بسیار اهمیت داشته و تاثیرگذار است.

وی پیشنهاد داد تا نمایشگاه کتاب در استان های مختلف برگزار شود و دانش آموزان و دانشجویان را بصورت منظم و گروهی برای بازدید از نمایشگاه بیاورند تا اشتیاق و انگیزه مطالعه و انس با کتاب در وجود آنها تقویت شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا