تعطیلیهای طولانی مدت باعث آسیب دیدن تئاتر مشهد شده است
ایسنا/خراسان رضوی یک کارگردان فعال تئاتر مشهد گفت: وقفههای طولانی مدت میان اجراها به تئاتر مشهد ضربه سنگینی وارد کرده است.
عباس جانفدا که نمایشهای «نیوکمپ» و «اهمیت ارنست بودن» را به صحنه تئاتر مشهد آورده، در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: از چند ماه پیش تصمیم داشتم تا هر دو نمایش را به روی صحنه ببرم. بر این اساس تمرینات نمایش اهمیت ارنست بودن از اواسط تیرماه شروع شد که با توجه به شرایط اخیر اجرای نمایش به تاخیر افتاد و کار دوباره بازسازی شد و نمایش نیوکمپ نیز تقریبا شرایطی مشابه داشت.
وی با بیان اینکه تئاتر مشهد نیاز به حمایت دارد، با اشاره به شروع دور جدید اجراها در مشهد افزود: به اعتقاد من باید اجرا نداشتن و قبح این مساله از بین میرفت و با بیشتر شدن اجرای نمایشها هنرمندان دیگر نیز رغبت به اجرای نمایش خود پیدا میکردند. در شرایطی که تمام مشاغل به فعالیت خود ادامه میدهند تنها تئاتر تعطیل بود؛ در صورتیکه هنرمندان این عرصه نیاز به ادامه فعالیت و امرار معاش دارند.
کارگردان تئاتر اهمیت ارنست بودن و نیوکمپ با بیان اینکه وقفههای طولانی مدت باعث ضربه زدن به تئاتر مشهد شد، خاطرنشان کرد: این وقفهها باعث شده تا سرمایهگذارانی که وارد این حوزه شده بودند اعتماد خود را از دست بدهند. همچنین در این مدت مخاطب تئاتر کمتر شده است. دولت هم به هیچ عنوان ساز و کارهای حمایتی برای هنرمندانی که بر اثر این اتفاقات یا حوادثی نظیر کرونا کار و زندگیشان دچار اختلال میشود تعریف نکرده است و بیشترین آسیبها متوجه هنرمندان میشود.
جانفدا با اشاره به شرایط ناخوشایند تئاتر مشهد تصریح کرد: وضعیت تئاتر و هنرمندان به شرایط جامعه بستگی دارد و میتوان گفت حال این روزهای تئاتر مشهد اصلا خوب نیست و متأسفانه با افزایش هزینهها و بیشتر شدن دغدغهها، تفریحات فرهنگی و هنری تنها چیزی است که مردم آن را حذف میکنند.
وی ادامه داد: در سه سال اخیر آثار تاثیرگذار و با کیفیت کمتر تولید شده و با کنارهگیری هنرمندان و اساتید باسابقه از تئاتر بدیهی است که شاهد این افت و کاهش کیفیت باشیم. تمام سعی من نیز بر این بود تا در دو نمایش اخیر آثاری تولید کنم که از لحاظ فنی، بازیگران و کیفیت، سطح بالایی داشته باشند.
کارگردان تئاتر نیوکمپ و اهمیت ارنست بودن درخصوص وضعیت اطلاع رسانی و تبلیغات نمایشهای خود اظهار کرد: محدودیتهای ایجادشده در فضای مجازی در روند اطلاعرسانی نمایشها اختلال وارد کرده و باعث آسیب زدن به تئاتر مشهد شده است و در این مسیر ارگان و نهادهایی که میتوانند با حمایتهای خود جبران این نقص را بکنند متاسفانه حمایت چندانی انجام نمیدهند.
جانفدا عنوان کرد: در حال حاضر مجبوریم به صورت چهره به چهره تبلیغات خود را انجام دهیم و با روشهای سنتی پخش کردن تراکت و پوستر در مکانهای عمومی، کافی شاپها و محلهای تجمع علاقهمندان به هنر نمایشها را اطلاعرسانی کنیم.
وی ادامه داد: این امری است که علاوه بر اتلاف نیروی انسانی زمانبر است، در حالی که شهرداری با امکانات فراوانی که در اختیار دارد با تعریف یک ساز و کار خیلی ساده میتواند حداقل از بُعد تبلیغاتی به تئاتر کمک کند؛ امری که به نظر میرسد با تدبیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و عقد یک تفاهمنامه با شهرداری به راحتی قابل انجام است.
این کارگردان تئاتر با اشاره به داستان نمایش نیوکمپ عنوان کرد: نمایش نیوکمپ داستان عدهای جوان دهه هشتادی است که پس از قبولی در دانشگاه در منزل یکی از دوستان خود قرار مهمانی میگذارند و به روایت خطرات و مخاطراتی که تهدیدکننده این نسل است میپردازد.
جانفدا اضافه کرد: سعی کردهام در این نمایش تلنگری به مسئولان و والدین آنها بزنم تا به نسل دهه هشتاد به عنوان یک نسل پویا و زاینده در جامعه بیشتر توجه کنند. گفتنی است که نمایش نیوکمپ محصول جوانان دهه هشتاد تئاتر مشهد است.
وی در خصوص داستان نمایش اهمیت ارنست بودن نیز گفت: متن اهمیت ارنست بودن توسط خانم المیرا سلیمانی ترجمه شده و این نمایش روایتگر داستان دو دوست است که با هویت جعلی و برپایه بنیانگذاری دروغ قصد ازدواج دارند که تبعات ازدواج بر پایه دروغ را نشان میدهد و با جمعی از دانشجویان دهه هفتاد کانون تئاتر دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرا شده است.
انتهای پیام