خبر جدیدفرهنگ و هنر

ار برنامه‌های دینی کلیشه‌ای رنج می‌بردم/ «محفل» نشان داد می‌توان برنامه‌ مذهبی جذاب ساخت

[ad_1]

معاون سیما در دیدار با تولیت آستان قدس رضوی بر برنامه‌ریزی و تدارک ویژه صداوسیما برای ایام دهه کرامت اشاره کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، محسن برمهانی و اعضای شورای مدیران معاونت سیما در ادامه سفر به مشهد مقدس، با حجت‌الاسلام و المسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی دیدار و گفت‌وگو کردند. 

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار جمعی از مدیران ارشد معاونت سیما، از ساخت برنامه تلویزیونی «محفل» در ماه مبارک رمضان تقدیر و اظهار کرد: بنده همواره نسبت به این موضوع که چرا رسانه ملی برنامه‌های دینی و مذهبی را در قالب‎‌های هنری قرار نمی‌دهد، انتقاد داشته و از این موضوع که کلیشه‌ای‌ترین، کم هزینه‌ترین و غیرجذاب‌ترین قالب‌های تلویزیونی به برنامه‌های دینی اختصاص می‌یابد رنج می‌برده‌ام، اما «محفل» نشان داد که می‌توان برنامه‌های تلویزیونی مذهبی و معرفتی را نیز در قالب‌های هنری جذاب و شاد تولید کرد.

وی با بیان اینکه هنر از بهترین و اثرگذارترین راهکارها برای انتقال مفاهیم و آموزه‌های دینی به جامعه است، تصریح کرد: برنامه «محفل» اثبات کرد که می‌توان جذابیت و شادابی را توأمان با حفظ وزانت مذهب و معنویت در برنامه‌های تلویزیونی ایجاد کرد و امیدواریم این برنامه سرآغازی برای استفاده بیش از پیش از هنر در حوزه مسائل دینی و معرفتی باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این حدیث شریف نبی مکرم اسلام(ص) که می‌فرمایند «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی، همانا من دو چیز گرانبها را در میان شما باقی می‌گذارم، کتاب خدا و اهل بیتم را»، خاطرنشان کرد: در برنامه محفل موضوع «کتاب الله» مد نظر بود، اما در عرصه معرفی اهل بیت(ع) نیز باید با نگاه هنری ورود پیدا کرد.

وی همچنین از سریال «آتش و باد» تقدیر کرد و گفت: این سریال در نوع خود به خوبی و به شیوه‌ای هنرمندانه نیرنگ‌های استکبار و شیطنت‌هایشان را که دشمن را دوست و دوست را دشمن جلوه می‌دهد، به تصویر کشیده است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی در ادامه با اشاره به کتاب ۱۵ جلدی «سرگذشت استعمار» نوشته مهدی میرکیایی، این اثر را از جمله کتاب‌های خواندنی که قابلیت ساخت فیلم و سریال اقتباسی از روی آن وجود دارد، معرفی و عنوان کرد: این کتاب با نثری روان و در پانزده جلد و بصورت کم حجم به گونه‌ای که خواننده را از مطالعه خسته نمی‌کند، نگاشته و به خوبی تاریخ جنایت بار غرب را به تصویر کشیده است؛ در عرصه چاپ و نشر کتاب‌های دینی نیز باید همین گونه با خلاقیت و نوآوری وارد شد.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خداوند را به جهت همکاری خوبی که میان حرم مطهر و سازمان صداوسیما شکل گرفته شاکر هستیم، بیان کرد: در برنامه سازی برای مناسبت‌های مذهبی از جمله دهه کرامت باید یک هدف معرفتی دنبال شود و تنها به معرفی آیین‌ها و مراسمات مذهبی نباید بسنده کرد؛ اگر چه که پرداختن به مناسک مذهبی نیز در جای خود بسیار ارزشمند است.

وی با تأکید بر اینکه پرداختن به شعائر و مناسک بسیار لازم و خوب است اما در کنارش باید به عمق‌بخشی معرفتی نیز توجه شود، ابراز کرد: همانگونه که قرآن پاسخگوی تمام نیازهای بشر تا روز قیامت است، ائمه اطهار(ع) نیز ترجمان قرآن بوده و سیره و معارف ایشان پاسخگوی مشکلات بشریت در تمام اعصار است.

حجت الاسلام مروی گفت: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تجلی قرآن کریم هستند، از این رو می‌توان به تناسب نیاز و اقتضائات هر زمانه‌ای پرسش‌ها و نیازهای روز را از متن سیره زندگی آن حضرات استخراج و اجرایی کرد.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: ساخت آثار تلویزیونی و سینمایی که صرفاً بیان زندگی نامه امام باشد به تنهایی کافی نیست، باید متناسب با اقتضائات زمان، ائمه اطهار(ع) را به جامعه معرفی کرد تا سیره، آموزه‌ها و تعالیم آن حضرات در ابعاد مختلف زندگی انسان امروز گسترش یابد.

وی افزود: چرایی نیاز جامعه به امام، کارکرد امام در جامعه امروز، پاسخ امام به نیازها و مشکلات امروز جامعه و … از موضوعاتی است که باید به آنها پرداخته شود؛ صرفاً معرفی زندگی امام در قرن دوم و سوم هجری کافی نیست باید امام را برای نیازهای امروز جامعه معرفی کرد؛ مقام امامت ائمه اطهار(ع) در طول تاریخ امتداد دارد و این امتداد را باید نشان دهیم در غیر اینصورت از ائمه اطهار(ع) جز مراسمات مذهبی چیزی باقی نخواهد ماند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی ابراز کرد: ما در حرم مطهر رضوی مرقدداری نمی‌کنیم، بلکه معتقدیم حضرت ثامن الحجج(ع) امامی حی، حاضر و زنده هستند و به امور عالم اشراف دارند؛ ائمه اطهار(ع) راهنمایان و هدایتگرانی همواره حاضر و سرچشمه فیض بوده و هدایت باطنی و حضور زنده و مؤثر دارند.
وی ابراز کرد: در دوران حیات ظاهری ائمه اطهار(ع) مردم از وجود مقدس آن حضرات آگاهی، معرفت، امید، ایمان راسخ، شناخت معارف دینی، قدرت مقاومت و رهایی از شبهات را کسب می‌کردند، امروز نیز کارکرد آن وجودهای مقدس در جامعه باید اینگونه باشد، رسانه‌ها باید با استفاده از اقیانوس معارف اهل‌بیت(ع) و بیان سخن این حضرات در قالب‌های تازه و غیرکلیشه‌ای، به رفع مشکلات مردم و جامعه کمک کنند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه پیامبران نیز نوع هدایت و معجزاتشان متناسب با اقتضائات دوران خود بوده است، خاطرنشان کرد: در دوران حضرت موسی(ع) سحر و جادو رواج داشته لذا معجزه آن حضرت نیز متناسب با آن دوران بوده؛ در دوران حضرت عیسی(ع) امور پزشکی رواج داشته از این رو معجره حضرت عیسی(ع) درمان بیماری‌های غیر قابل علاج و زنده کردن مرده بوده تا حجت بر مردم تمام شود؛ در زمانه رسول گرامی اسلام(ص) و دوران جاهلیت نیز ادبیات، شعر و سخنوری رواج داشته و پروردگار متعال نیز معجزه آن حضرت را در قلم و کلام قرار داده است. 

وی اضافه کرد: امروز نیز ما باید متناسب با اقتضائات زمان از اقیانوس معارف زندگی ائمه اطهار(ع) برای رفع مشکلات بهره ببریم، حضرات معصومین(ع) برای هر عصری سخن و درمان درد دارند و این وظیفه ما است که این پاسخ‌ها را از زندگی آن حضرت استخراج و متناسب با اقتضائات به جامعه معرفی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مروی مدیران و دست‌اندرکاران رسانه ملی را به تولید برنامه‌های خلاقانه رسانه‌ای مرتبط با فرهنگ رضوی دعوت و تصریح کرد: جاذبه مغناطیس حرم مطهر رضوی که سالانه ۳۰ میلیون زائران را از اقصی نقاط ایران و جهان جذب این بارگاه نورانی می‌کند، پدیده‌ای بی‌نظیر بوده که تنها منحصر به جهان اسلام است، این جاذبه خود سوژه‌ای جذاب برای فعالیت‌های رسانه‌ای، هنری و مستندسازی است.

ار برنامه‌های دینی کلیشه‌ای رنج می‌بردم/ «محفل» نشان داد می‌توان برنامه‌ مذهبی جذاب ساخت

ساخت یک سریال با موضوع امام رئوف

معاون سیما در این دیدار گفت: به منظور طراحی عملیات رسانه‌ای ویژه دهه کرامت، در تهران جلسه ای با معاونان تولیت حرم حضرت معصومه(س) داشتیم و همچنین با مجموعه‌های فعال مردم نهاد و دیگر دستگاه های فرهنگی که فعالیت‌های میدانی را طراحی می‌کنند تبادل‌نظر کردیم.

وی افزود: حال این افتخار را هم پیدا کردیم تا در جوار امام رضا(ع) و کسب اجازه از ایشان خدمت شما و همکاران‌ رسانه‌ای تولیت باشیم و گزارشی از این اقدامات ارائه کنیم.

معاون سیما با بیان اینکه خوشبختانه میانِ شبکه‌های تلویزیونی و معاونت ارتباطات آستان قدس رضوی تعامل خوبی از جمله تولید آثار کوتاه نمایشی، برقرار شده است گفت: به دلیل علاقه‌مندی مردم به ساختار نمایشی، می‌توانیم در تعامل با آستان قدس ساخت یک سریال با موضوع امام رئوف را در دستور کار قرار دهیم.

برمهانی با اشاره به طراحی یک پویش بزرگ کشوری در دهه کرامت افزود: ان‌شاءالله پویش بزرگ خواهر و برادری را به مناسبت این دهه را در دستور کار داریم و به دنبال آن به استقبال یک تجمع عظیم در تهران با حضور خواهر و برادرها برویم. 

معاون سیما بر روی این نکته تأکید کرد که موضوع خواهر برادری با توجه به اصل غیرت‌ورزی و تقویت نهاد خانواده، فصل مشترک و محوری برنامه‌های رسانه‌ای رسانه ملّی خواهد بود. 

آستان قدس رضوی و رسانه ملی هیچگاه ۲ مجموعه مجزا نبوده‌اند

در این دیدار نیز محسن هوشمند، رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد مجموعه متبوع خود، از همکاری‌های رسانه ملی با آستان قدس رضوی تقدیر و تصریح کرد: در تعامل و همکاری با رسانه ملی هیچگاه این احساس را نداشته‌ایم که آستان قدس رضوی و رسانه ملی دو مجموعه مجزا بوده و همکاری و تعاملات بسیاری مؤثری بین این دو نهاد برقرار است.
هوشمند همچین از رویکرد جدید رسانه ملی در عمق بخشی به محتوا و استفاده خلاقانه از قالب‌های هنری در برنامه سازی‎های معارفی تقدیر کرد.

در این جلسه، محمدحسین کشکولی مدیر شبکه قرآن و دبیر شورای معارف سیما به تنوع برنامه‌سازی در دهه کرامت اشاره کرد و گفت: در کنار تنوع و بالا بردن کیفیت، حتماً ابعاد بینشی و مواجهه با انواع مخاطب چه کودک و نوجوان و چه طیف بزرگسال را درنظر گرفته ایم.

مهدی نقویان رییس مرکز سیما هم در این نشست با بیان اینکه در تولیدات جدید به مقوله مهم زیارت و اثرات آن به صورت مستقیم و غیر مستقیم پرداخته خواهد شد، گفت: آمادگی داریم با تشکیل کارگروهی مشترک با آستان، نگارش فیلمنامه سریال با موضوع امام رضا(ع) را آغاز کنیم.

علی فروغی مدیر شبکه سه سیما درباره تأثیرات خوب برنامه «محفل» گفت: به لطف خدا و عظمت قرآن، به دنبال جذابیت‌هایی که این برنامه برای خانواده‌ها داشته، مراجعات نوجوانان و جوانان به مؤسسات قرآنی افزایش یافته است.

پیش از این، نشست مشترک شورای مدیران سیما با معاونت ارتباطات آستان قدس رضوی انجام شد و میثم مرادی بیناباج مدیر شبکه یک سیما که مسئولیت کمیته دهه کرامت را برعهده دارد گزارشی از برنامه‌های این کمیته و شبکه‌های سیما در این ایام ارائه داد. 

انتهای پیام

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا