۳۴ دوره نمایشگاه کتاب تهران را با پوسترها مرور کنید
[ad_1]
نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تاکنون در ۳۳ دوره برگزار شده است و در روز ۲۰ اردیبهشت ماه، سی و چهارمین دوره از آن آغاز به کار خواهد کرد. بر این اساس هر یک از دورههای برگزارشده به عنوان نمادی بصری، پوستری را هم به خود اختصاص داده اند که با بهره گیری از المان های هنری ـ رنگ، طرح و نقاشی ـ شعار و رویکرد جشنواره را برای مخاطبان تبیین می کنند.
به گزارش ایسنا، هر ساله پیش از آغاز نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه، یک پوستر طراحی و به آن اختصاص پیدا میکند. امسال نیز، کمی پیشتر از آغاز سی و چهارمین دوره نمایشگاه که چهارشنبه (۲۰ اردیبهشتماه) شروع به کار میکند، از پوستر آن رونمایی شد.
طراحی و انتشار پوستری برای نمایشگاه کتاب تهران به عنوان یکی از نمادهای بصری این رویداد فرهنگی، متداول بوده و از اولین دوره برگزاری این نمایشگاه در سال ۱۳۶۶ انجام شده است.
این نماد بصری که رویکرد نمایشگاه و شعار آن را هم به طریقی مشخص میکند، زمان و مکان برگزاری این رویداد را به اطلاع عموم میرساند.
پوستر سی و چهارمین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب طی روزهای گذشته رونمایی شد. این نمایشگاه چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) تهران آغاز به کار می کند.
این پوستر با شعار «آینده خواندنی است»، زمان، مکان و سایر اطلاعات مربوط به برگزاری نمایشگاه را اطلاع رسانی میکند.
در طراحی این پوستر رنگ غالب آبی تیره است. در نشانه شناسی، رنگ آبی دارای انرژی مثبت است. رنگ بی کرانگی و ژرفای دریاست که بشر همواره میل به کشف اسرارناشناخته در آن دو دارد. آبی همچنین نماد آگاهی روحانی و نزدیکی به خداوند است. در روانکاوی دینی رنگ ها آبی مناسب ترین رنگ برای بیان معنای فلسفه، تفکر و تعقل است.
در کنار پس زمینه آبی رنگ، در این پوستر از طرحی گرافیکی که یادآور کتاب باز و پرواز به سمت دانایی و معرفت است، استفاده شده است. رنگ به کارگرفته شده در کتاب زرد است؛ رنگ زرد یادآور بهار و امید و آرزوهای شیرین است. تونالیته طلایی این رنگ به انسان نوعی انرژی مضاعف می دهد. از نظر روانشناسی زمینه روحی و روانی انسان به گونه ای است که رنگ زرد باعث ارتقاء و نشاط انسان می شود.
در سی و سومین دوره از نمایشگاه کتاب که از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت ماه برگزار شد، شعار آن «با کتاب سلامتیم» بود و پیوستگی میان شعار و طراحی پوستر دیده میشد. پس زمینه این پوستر هم با کمی تفاوت تونالیته، باز هم به رنگ آبی انتخاب شده بود.
طراحی پوستر سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب نیز با شعار «خواندن توانستن است» مطابقت داشت. در طراحی این پوستر از نمادهای ایرانی و گل و مرغ استفاده شده بود. گفته میشود که از همزمانی تقریبی برگزاری نمایشگاه و همزمانی با روز سعدی نیز در این طراحی استفاده شده که البته در طراحی پوسترهای نمایشگاه بین المللی کتاب بی سابقه نبوده است.
شعار سی و یکمین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب نه به کتاب نخواندن بود. در طراحی این پوستر از رنگهایی با ترکیب ویژه استفاده شده بود که در کنار یکدیگر قرارگیری آنها تصویری پویا و زنده را ارائه میکرد.
شعار سیامین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، یک کتاب بیشتر بخوانیم بود و در طراحی این پوستر مانند اغلب پوسترهای این رویداد از کتاب استفاده شده بود. کتاب هایی که به نوعی به پس زمینه طوسی رنگ و خنثی پوستر جان بخشیده بودند.
پوستر بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نیز با شعار «فردا برای خواندن دیر است» طراحی شده بود. در طراحی این پوستر بر زمان و زمان مطالعه تاکیدشده بود. از سوی دیگر میتوان به هماهنگی میان مکان برگزاری این رویداد (شهر آفتاب) و نمایش آفتاب در پوستر اشاره کرد.
در طراحی این پوستر نیز از رنگهای گرم و پویا استفاده شده است.
شعار به کارگرفته شده در پوستر بیست و هشتمین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم «خواندن؛ گفت و گو با جهان» بود.
در زمان طراحی این پوستر برخی انتقادات نیز به آن شده بود که یکی از این موارد عدم هماهنگی میان طرح اصلی پوستر و شعار آن بود. در این پوستر چیدمان کتاب ها به نوعی یادآور عدد ۲۸ است که دوره برگزاری را نشان می دهد.
در ادامه بر سایر پوسترهای نمایشگاه کتاب تهران تا اولین دوره که در سال ۱۳۶۶ برگزار شد، مروری خواهیم داشت:
انتهای پیام