کدام دسته از مومنان در دنیا و آخرت سربلند خواهند بود؟
[ad_1]
یک استاد حوزه با اشاره به فرازی از دعای روز سوم ماه مبارک رمضان گفت: یکی از نکاتی مهم در این دعا این است که سربلندی مومنان در دنیا و آخرت به موجب بهرهوری از فهم، هوش، ذکاوت و بیداری نسبت به دیگران و دوری از امور باطل به دست میآید.
به گزارش ایسنا، در دعای روز سوم ماه مبارک رمضان آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ و التّنَبیهَ وباعِدْنی فیهِ من السّفاهه والتّمْویهِ واجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ.
حجتالاسلام والمسلمین محمد پیکری -استاد حوزه و دانشگاه- در تفسیر عبارت «الذّهْنَ و التّنَبیهَ» اظهار کرد: کلمه الذّهْنَ در لغت به معنی فهم، تیزی خاطر یا همان هوش و ذکاوت و التّنَبیهَ به بیگاری معنا میشود. بنابراین در این دعا از خداوند خواستاریم که در روز سوم ماه رمضان به ما هوش و بیداری عنایت و ما را از کارهای جاهلانه و باطل که هیچ فایدهای ندارد، دور کند.
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم دعای روز سوم تقابل بین هوش، ذکاوت و بیداری از یک سو و در مقابل کارهای جاهلانه و باطل و بیفایده از سوی دیگر است. در این دعا شخص روزهدار از خداوند طلب میکند که همه رفتارش براساس هوش، ذکاوت و بیداری نه براساس جهالت و پیگیری کارهای باطل باشد.
وی افزود: یکی از نکاتی که میتوان از این دعا استنباط کرد این است که سربلندی مومنان در دنیا و آخرت به موجب بهرهوری از فهم، هوش، ذکاوت و بیداری نسبت به دیگران و دوری از امور باطل است.
این استاد حوزه در پایان گفت: خصوصیات ذکر شده در این دعا یک انسان مومن روزهدار را از سایرین متمایز میکند و ما این خصوصیات را به جود الهی از بخشندهترین بخشندگان تقاضا میکنیم.
انتهای پیام