چرا دانشگاه نیاز صنعت را برآورده نمیکند؟
[ad_1]
ایسنا/خراسان رضوی در حال حاضر، وضعیت صنعت و کسب و کار بسیار دگرگون شده و مهارتهای مورد نیاز نیروی کار تغییرات اساسی پیدا کرده است، اکنون شغلهایی به وجود آمدهاند که در گذشته وجود نداشتند.
به نقل از تایمز، اما چرا چنین اتفاق رخ داده و آموزش عالی نسبت به صنعت عقب مانده است یکی از دلایل این است که رشد نوآوری تکنولوژی و نیازهای صنعت نسبت به توانایی آموزش عالی در ایجاد تناسب بین حرفه و تحصیل سریعتر عمل کرده است و سیستم آموزشی بر اساس درس محور و آزمون پیش میرود و دانشجویان برای ورود به بازار کار آمادگی پیدا نمیکنند. حال چطور میتوانیم دانشجویان را برای محیط کار آینده آماده کنیم؟ نمونههایی از ضرورت ارتباط دانشگاه با صنعت در برخی کشورها در ادامه مطرح میشود.
یادگیری مادامالعمر، نیاز ترکیه
یادگیری مادامالعمر و همکاری صنعت برای اشتغالزایی در ترکیه بسیار مهم عنوان شده است. همانطور که دنیای کار بهسرعت در حال تکامل است، فارغالتحصیلان باید بتوانند شکافهای دانش خود را برطرف کنند. دانشگاهها باید با صنعت تعامل داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که فارغالتحصیلانی با مهارتهای مورد نیاز تربیت میکنند.
حلیل ابراهیم بلبل، مشاور رئیس دانشگاه غازی، معتقد است که مؤسسات باید دورهها و مهارتهای خود را بهروز نگه دارند، در غیر این صورت، دانشجویان برای یافتن شغل خوب دچار مشکل خواهند شد. تعامل با صنعت راهی حیاتی برای شناسایی مهارتهای مورد نیاز است.
سوکان تورکر، مدیر مشارکت در کورسرا گفت که بسترهای برخط، میتوانند به رفع شکاف در برنامههای درسی کمک کنند. ما سعی میکنیم برنامههای درسی را با این مهارتها و حوزههای نوظهور با مشاوران و تحلیلگران تحول مهارتهای خود غنی کنیم.
فاندا کاسکن، هماهنگ کننده کیفیت در دانشگاه بورسا یولاداگ ترکیه بیان کرد: فارغالتحصیلان اغلب پس از فارغالتحصیلی باید دورههای اضافی را بگذرانند تا مهارتهای مورد نیاز برای اشتغال را کسب کنند.
یادگیری مادامالعمر در دنیای مدرن بهطور فزایندهای ضروری است؛ اولکو گورلر، رئیس دانشگاه بیلکنت گفت: یادگیری مادامالعمر یک کلمه کلیدی در یک محیط بسیار بسیار سریع در حال تغییر است. ما سعی میکنیم امکانات دیجیتالی و امکانات فنی را به دانشجویان خود آموزش دهیم اما بهسرعت منسوخ میشوند.
بلبل گفت: نقش هیات علمی نیز در حال تغییر است زیرا آنان باید دانشجویان را برای این دنیای جدید ارتقاء مهارت، بازآموزی مهارت و یادگیری مادامالعمر آماده کنند. آنان باید به جای مدرس، راهنما باشند؛ باید دانشجویان را راهنمایی و به آنان نشان دهند که چگونه چیزهای مختلف را پیدا کنند. اگر آنان راهنمای دانشجویان باشند، میتوانند در جهت خودآموزی نیز کار کنند.
سوندان دوروکان اوغلو فیض، رئیس دانشگاه کادیر هاس گفت: شما نمیتوانید از مدل آموزشی قرن ۱۹ برای آموزش مردم قرن ۲۰ استفاده کنید. یکی از جنبههای مهم آموزش یادگیرندگان مدرن، آموزش از طریق پروژههاست. چنین تجربهای مهارتهای مهمی را که دانشجویان در دنیای مدرن به آن نیاز دارند، میسازد. از طریق این پروژهها، دانشجویان یاد میگیرند که کار گروهی همچنین کار مستقل، تحقیق، توسعه ایدههای بدیع و پیروی از ایدهها و البته قادر به مدیریت زمان خود باشند.
گونکا گونای، معاون امور آکادمیک در دانشگاه بیلگی استانبول اظهار کرد: این انعطاف خلاقانه باید در طراحی دوره نیز اعمال شود. برنامه درسی باید نوعی انعطافپذیری را برای انتخاب دانشجویان فراهم کند.
دانشگاه بیلگی استانبول در یک بررسی اخیر از تجربه همهگیر برخط خود دریافت که دانشجویان از انعطافپذیری و استقلال یادگیری برخط لذت میبرند. گونای اضافه کرد: البته، انعطافپذیری مسئولیت بیشتری به مشاوران دانشگاهی میدهد. وی انتخاب رشته را به انتخاب غذا تشبیه کرد؛ «در حالی که برخی از غذاها خوشمزه هستند اما همه آنها مغذی نیستند. من بهراستی موافقم که دانشجویان برای انتخاب نیاز به انعطاف دارند اما به راهنمایی زیادی نیز نیاز دارند».
افزودن مهارتهای مورد تقاضا، نیاز دانشجویان امارات
تعامل با تجارت و ارائه گزینههایی برای دانشجویان و فارغالتحصیلان برای افزودن مهارتهای اضافی در حال حاضر یا بعدها در حرفه خود میتواند به آمادهسازی فارغالتحصیلان برای نیروی کار آینده کمک کند.
کار با صنعت برای گنجاندن مهارتهای مورد نیاز در برنامههای درسی و طراحی ارزیابیهای دنیای واقعی میتواند اشتغالپذیری فارغالتحصیلان را در امارات افزایش دهد.
رویداد آموزش عالی تایمز از رهبران دانشگاه و صنعت دعوت کرد تا در مورد چگونگی بهبود موفقیت و اشتغالپذیری دانشجویان در امارات متحده عربی با آموزش مهارتی بحث کنند.
رئیس اشتون ونبورن، معاون پروژههای ویژه در آموزش عالی تایمز گفت که اشتغال فارغ التحصیلان به یک «مسئله مبرم» تبدیل شده است و دانشگاهها بهطور فزایندهای بر آموزش مبتنی بر مهارت و ایجاد یادگیرندگان مادامالعمر تمرکز میکنند.
محمد فتیحه، دانشیار امور دانشگاهی در دانشگاه ابوظبی ابراز کرد: موسسه او هشت مهارت را شناسایی کرده از جمله ارتباط موثر، رهبری و کار گروهی که در برنامههای درسی دانشگاه گنجانده شده است.
فتیحا گفت: این فقط دریافت اطلاعات نظری از دورههای ما نیست، دانشجویان همچنین با شایستگیهای اصلی که کارفرمایان آینده بهدنبال آن هستند، توانمند میشوند.
الکس زاهاویچ، مدیر ارشد آکادمیک در دانشکدههای عالی فناوری خاطر نشان کرد: تعامل با صنعت برای درک نیازهای کارفرمایان بسیار مهم است. شما باید ارزیابهای مناسبی داشته باشید همچنین باید رابطه مناسب با شرکای صنعتی خود برقرار کنید. همه برنامههای ما دارای تجربه کاری و یادگیری یکپارچه کار هستند تا دانشجویان بتوانند آنچه را در آزمایشگاهها و کلاسهای درس میآموزند، عملی کنند و ما کارفرمایانی داریم که حین کار، توانایی دانشجویان را برای نشان دادن آن مهارتها در یک محیط کار واقعی ارزیابی میکنند.
کری هوچن، مدیر مشارکت در کورسرا گفت: دادهها نشان میدهد که مهارتهایی در امنیت سایبری، تجزیه و تحلیل دادهها و هوش مصنوعی مورد تقاضای کارفرمایان است. دانشگاهها در حال بررسی نحوه مطابقت مدرک اصلی خود با دورههای آموزشی در آن مهارتهای مورد نیاز در صنایع هستند. صرف نظر از نوع صنعت، چه حسابداری باشد، چه مراقبتهای بهداشتی، تجزیه و تحلیل دادهها و اصول اولیه هوش مصنوعی بر زندگی روزمره همچنین زندگی کاری ما تأثیر میگذارد.
ابیلاشا سینگ، معاون امور آکادمیک دانشگاه آمریکایی در امارات افزود: دانشگاه در حال همکاری با صنعت برای طراحی ارزیابیها بر اساس حل مشکلات در محل کار است. این فقط استاد راهنما نیست که به دانشجو نمره میدهد بلکه ناظر صنعت نیز نمره میدهد و اهمیت بیشتری به استاد راهنما داده میشود.
معمار بتایب، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شارجه، در پاسخ به این سوال که چگونه قابلیت استخدام در برنامه ۱۰۰ ساله ۲۰۷۱ امارات متحده عربی قرار میگیرد، گفت که یادگیری مادامالعمر باید «خودکار» شود.
بتایب عنوان کرد: در تمام نقاط جهان، بسیاری از مشاغل در معرض خطر هستند بنابراین برای اینکه کسی بتواند شغل خود را حفظ و پیشرفت کند، باید دانش خود را حفظ کند.
عایشه عبدالله، معاون امور آکادمیک و رئیس دانشکده بازرگانی در دانشکده های عالی فناوری اظهار کرد: در میان ۷۵ هزار فارغالتحصیل دانشگاه تقاضای زیادی نه تنها برای مهارتهای فنی اضافی بلکه برای مهارتهای نرم وجود دارد.
وی گفت: وقتی با شرکای صنعت خود صحبت میکنیم، آنان بیشتر میگویند: «مهارتهای فنی خوب هستند اما ما همچنین به افرادی نیاز داریم که انعطافپذیر، چابک، پیگیر و با پشتکار باشند».
توماس هوچستتلر، رئیس دانشگاه ابوظبی، در پاسخ به این سوال که آیا تمرکز بیش از حد بر جنبه رسمی آموزش وجود دارد یا خیر، گفت: من فکر میکنم دانشجویان باید از دیدگاه خودشان وارد آموزش شوند و ما بهعنوان مربیان، باید آنچه را آنان نیاز دارند نه تنها در اولین روز کاری شغل اول خود بلکه شغل دوم، شغل سوم، شغل پنجم، ۳۰ سال آینده را از اکنون تصور کنیم. چه چیزی باید فراهم کنیم تا دانشجویان برای آن آماده شوند؟
بازنگری دروس در عربستان سعودی
برای دستیابی به اهداف چشمانداز ۲۰۳۰، موسسات آموزشی در عربستان سعودی در حال بازنگری در برنامههای درسی هستند. اهداف بلندپروازانه چشمانداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی راه را برای دانشگاهها هموار میکند تا سازگارتر، سریعتر و پایدارتر شوند.
یکی از اهداف برنامه چشمانداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی، افزایش پایداری آموزش از طریق توسعه یک چارچوب جامع برای یادگیری انعطافپذیر است. با توجه به تحولات سریع بخش آموزش عالی، دانشگاهها باید با نیازهای متغیر دانشجویان، صنعت و دولت سازگار شوند.
چالشهای همسویی با چشمانداز ۲۰۳۰ توسط گروهی از کارشناسان مورد بحث قرار گرفت. کارشناسان پیشنهاد کردند که بازار کار در حال تغییر، هم در عربستان سعودی و هم در سطح بینالمللی، دانشگاهها را به انطباق با واقعیتهای جدید سوق میدهد.
کانی میچل، معاون رئیس دانشگاه شاهزاده سلطان (PSU) در ریاض بیان کرد: این موارد مربوط به یک مجموعه خاص از مهارتها نیست بلکه در مورد نیازها و روندهای فعلی در بازار کار است. ما باید به پنج، ۱۰، ۱۵ سال آینده در هنگام تدوین برنامههای درسی فکر کنیم تا بتوانیم حین حرکت رو به جلو به این مسائل بپردازیم.
پدرو مورا، مدیر شراکت در کورسرا با میچل موافق است و به مشکلات همسویی با انتظارات کارفرمایان در محیط رقابتی امروز اشاره میکند: امروزه، میانگین عمر یک مهارت شاید پنج سال یا کمتر است و همه چیز بهسرعت در حال تغییر است.
تهیرا هوک، دستیار رئیس دانشگاه شاهزاده سلطان و مدیر ارزیابی و اعتبار آکادمیک افزود که برنامه چشمانداز ۲۰۳۰ نیاز دانشگاهها را به تفکر پایدارتر برجسته کرده است. ما سعی میکنیم با اهداف توسعه پایدار در دانشگاه هماهنگ شویم. برای ما مهم است که تا حد امکان مجازی باشیم.
هوک همچنین ابراز کرد: تاکید بر یادگیری مادامالعمر برای دانشجویان در دانشگاه با هدف کاهش بیکاری در کشور، در راستای اهداف پایداری صورت میگیرد. میچل همچنین از تلاشهای دانشگاه شاهزاده سلطان در بهروز کردن برنامههای درسی در همه رشتهها صحبت کرد.
به گفته مورا، یادگیری برخط فرصتهای جدیدی را برای بهبود شیوههای آموزشی و تضمین پایداری آموزش در اختیار دانشگاهها قرار داد.
وی خاطرنشان کرد: امروزه با وجود فرصتهای فراوان در دانشکده برای ایجاد آزمایشگاهها و دورههای مجازی خود، دانشکده به منابع برخط بهعنوان راهی برای بهبود روند تدریس نگاه میکند.
هبا الخوشیم، نایب رئیس پردیس زنان در دانشگاه شاهزاده سلطان، موافق است که این روندهای جدید در اشتیاق رو به رشد مدرسان و دانشجویان برای یادگیری در مورد فناوری منعکس شده است.
کارشناسان اهمیت اتخاذ رویکرد بینالمللی برای یادگیری را مطابق با اهداف چشم انداز ۲۰۳۰ مورد بحث قرار دادند. دانشگاه شاهزاده سلطان تلاشهایی را برای آموزش دانشجویان در مورد نگرانیهای جهانی از طریق برنامههایی مانند سازمان ملل متحد انجام داد.
الخوشیم افزود که دانشگاه شاهزاده سلطان فرصتهایی برای تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان فراهم میکند.
وی در پایان گفت: ما از دانشجویان حمایت میکنیم تا با محیطهای جدید در سراسر جهان آشنا شوند و دانشگاههای دیگر را در سطح بینالمللی تجربه کنند.
انتهای پیام