خبر جدیدفرهنگ و هنر

گره‌هایی که با «همدلی شیعه و سنی» باز می‌شود

[ad_1]
خبرگزاری پورسینا

مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به برگزاری «افطاری وحدت و مقاومت» در استان‌های تلفیقی؛ از این افطاری‌ها به عنوان جریان‌های مردمی به منظور نزدیک شدن به فهم مشترک در ایجاد وحدت و پرهیز از تفرقه و کدورت بین شیعه و سنی یاد کرد.

حجت‌الاسلام محمدتقی سیفایی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برپایی «افطاری وحدت و مقاومت» در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای نزدیکی قلوب فرزندان امت اسلامی به یکدیگر بود و برگزاری این مراسم ها با محوریت نشست‌ها و گفتگوهای سازنده برای حل مسائل و سوء تفاهم‌ها نیز در همین راستا صورت گرفت. این درحالی است که به تعبیر حضرت آقا، هیچگاه انقلاب اسلامی، شناسنامه تک مذهبی نداشته است.

وی گفت: بهترین راه حل برای عبور از چالش‌های بین امت اسلامی توسل به راه حل‌های قرآنی است  و مهمترین ماموریت برگزاری افطاری وحدت و مقاومت، پیروی از دستورات قرآنی بود. بنابراین ما در این افطاری‌ها به دنبال کپی برداری از همایش‌های رسمی و تشریفاتی نبودیم بلکه به دنبال آن بودیم که چالش‌ها و مساله‌های بین شیعه و سنی به اشتراک گذاشته شود و راه‌حل‌های گفتمانی پیدا شود به طوری که وقتی این دو گروه از سر سفره افطاری برمی‌خیزند با دلی سرشار از محبت به همدیگر و دارای دستور عملی برای برنامه‌ریزی مشترک برای پیشبرد کارها باشند.

به گفته وی، از صفر تا صد این نوع افطاری‌ها متعلق به مردم بود و سازمان تبلیغات اسلامی تنها بستر ساز این مراسم‌ها و راوی همدلی و محبت صادقانه آنها بود.

حجت‌الاسلام سیفایی با بیان اینکه سه سالی است که سازمان تبلیغات اسلامی خودش را موظف به تلاش برای بسترسازی این افطاری‌ها می‌داند؛ ابراز امیدواری کرد در سال‌های آتی، برگزاری پرشورتری از این نوع افطاری‌ها را شاهد باشیم.

این مسئول ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی  از برگزاری ۱۱۴ افطاری وحدت و مقاومت در همه استان‌های تلفیقی به نیت ۱۱۴ سوره قرآن در ماه رمضان سال ۱۴۰۲ خبر داد و از استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان، کردستان، گیلان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، بوشهر، آذربایجان‌غربی، البرز، کرمان، کرمانشاه، هرمزگان و فارس به عنوان استان های برگزاری افطاری یاد کرد.

وی با تاکید بر معنای واقعی «وحدت» اظهار کرد: معمولا از کلمه وحدت، به معنی اینکه اهل سنت و تشیع در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند و کاری به کار همدیگر نداشته باشند تعبیر می‌شود در حالی که فلسفه برگزاری این نوع افطاری‌ها برای تعیین نوع خاصی از وحدت است و اتفاقا نظر ما این است که شیعه و سنی نه تنها با همدیگر در ارتباط باشند بلکه با مشارکت و همدلی همدیگر، کارها را به جلو ببرند و اگر قرار است قله ای فتح شود باید این قله با کمربندهای به هم پیوسته فتح شود.

وی گفت: تا یک باور صادقانه از همکاری و هم‌افزایی بین شیعه و سنی ایجاد نشود شاهد به ثمر رسیدن آن نخواهیم بود. هنگامی که بحث وحدت بین شیعه و سنی مطرح می‌شود؛ دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی بیکار نخواهند نشست. امروز دشمنان دین خدا برای قطع ریشه دین‌داری، عزم خود را جزم کردند و مرتفع کردن کدورت بین امت اسلامی از زمره وظیفه دغدغه مندان اسلامی است و بی‌شک، افرادی که به دنبال دامن زدن به این کدورت ها هستند هرگز به اهداف خود نخواهند رسید.

وی گفت: سو تفاهم‌ها بین شیعه و سنی یکی از دسیسه‌هایی است که دشمنان در پی تحقق آن هستند و مهمترین هدف برگزاری افطاری وحدت و مقاومت، خنثی‌سازی این سوء تفاهم‌ها بود.

مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه ما ۱۱ هزار شهید اهل سنت داریم اما جامعه از این اخبار بی‌اطلاع است یادآور شد : یکی از مهمترین آفت بین شیعه و سنی این است که همدیگر را نمی‌شناسند و بیشترین تصویر ما همان تصاویر غلطی است که دشمنان برای ما ترسیم کردند در حالی که ما «یوسف مصری و بنیامین کنعانی شدیم» و به عبارتی «ما برادرهای دور افتاده را مادر یکی است» و پدرمان رسول خدا (ص) است که مسیر را به خوبی مشخص کرده و بازخوانی این مسیر نیز از ضروریت هاست.

‌وی گفت: تلاش شد تا از حرکت‌های نمایشی و تشریفاتی این افطاری‌ها کاسته شود و بر نزدیکی قلوب بین شیعه و سنی تاکید شود.

حجت‌الاسلام سیفایی از استقبال دور از انتظار این افطاری‌ها از سوی اهل تسنن خبر داد و گفت:اگرچه مسئولین استانها نیز در این افطاری‌ها حضور داشتند اما تمام هم و غم ما حضور بیشتر جریان مردمی در این مراسم ها بود.

وی در پایان به شیرینی‌های این نوع افطاری ها اشاره کرد و با بیان اینکه ارتباط صادقانه و هم افزایی بین شیعه و سنی، بهترین شیرینی این نوع افطاری‌ها بود افزود: یکی از مولوی‌های حاضر در این افطاری‌ها گفت که محبت ما به اهل بیت (ع)، کمتر از اهل شیعه نیست و این سخن نشان می‌دهد که «محبت به اهل بیت و رسول خدا (ص) می تواند محور وحدت امت اسلامی باشد»؛ یا در آغوش کشیدن و احوالپرسی صمیمانه بین اهل شیعه و سنت در این افطاری‌ها؛ از دیگر شیرینی‌های این نشست‌ها بود.

انتهای پیام

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا