چگونه از غافلینَ و مجرمین فاصله بگیریم؟
[ad_1]
یک استاد حوزه با اشاره به دعای روز اول ماه رمضان گفت: این دعا مرزبندی بین بهشت و جهنم را با دو ویژگی «الصّائِمینَ و القائِمینَ» از اهل بهشت و دو نشانه «الغافِلینَ و المجْرمینَ» از اهل جهنم برای ما روشن و مسیر را واضح پیشروی همگان قرار میدهد.
به گزارش ایسنا، در دعای روز اول ماه مبارک رمضان آمده است:
«اللهمَ اجْعلْ صِیامی فیه صِیام الصّائِمینَ و قیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ و نَبّهْنی فیهِ عن نَومَهِ الغافِلینَ و هَبْ لی جُرمی فیهِ یا الهَ العالَمینَ واعْفُ عنّی یا عافیاً عنِ المجْرمینَ»
حجتالاسلام والمسلمین محمد پیکری -استاد حوزه و دانشگاه- در شرح کلمه «الصّائِمینَ و القائِمینَ» و «الغافِلینَ و المجْرمینَ» در این دعا میگوید: در این دعا خداوند به چهار گروه اشاره دارد که دو گروه خیر هستند و خواست همگان بر این است که جزو یکی از این دو گروه باشند و در مقابل، دو گروه دیگر در این دعا هستند که همگی از آنها دوری میکنند.
وی ادامه داد: دو گروه اول «الصّائِمینَ و القائِمینَ» اهل بهشت هستند و اوصاف و صفات آنها شایستگی تبعیت دارد و متصل شدن به اوصاف این دو گروه فضیلت و ارزش محسوب میشود.
این استاد حوزه تاکید کرد: صائمین یعنی روزهداران و قائمین یعنی اهل نماز هستند. این دو گروه اوصاف و صفاتی دارند که برجستگیهای رفتاری و ارزشی در منش آنها بر همه مشهود است و همه از خداوند متعال میخواهند که متصل به صفات این دوگروه باشند.
حجتالاسلام پیکری با اشاره به دو گروه دوم یعنی «الغافِلینَ و المجْرمینَ» خاطرنشان کرد: این دو گروه اهل غفلت بوده و خوابزدگانی هستند که تغافل میکنند و همچنین گروهی از مجرمین و گناهکارانی میباشند که به واسطه عمل خود محتاج به عفو و گذشت خداوند هستند.
وی در پایان با نتیجهگیری از این دعا گفت: این دعا مرزبندی بین بهشت و جهنم را با دو ویژگی از اهل بهشت و دو نشانه از اهل جهنم برای ما روشن و مسیر را واضح پیشروی همگان قرار میدهد.
انتهای پیام