[ad_1]
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از معضلات کشور را نبود نیروی متناسب با نیاز کشور دانسته و تاکید دارد که نظام استادشاگردی در کشور باید احیا شود.
به گزارش ایسنا، نظام آموزش به روش استادشاگردی نوین یکی از روشهای آموزش فنی و حرفهای است که طی آن شایستگیهای مربوط به یک شغل از استادکار به شاگرد طی یک دوره آموزش در محل اشتغال استادکار منتقل میشود.
این شیوه آموزشی در حال حاضر در بسیاری از کشورها دنبال میشود و آلمان، ترکیه، ایتالیا تجربیات خوبی درخصوص این نظام آموزشی دارند و با کمک این شیوه به نتایج خوبی در بحث اشتغال جوانان جویای کار دست یافتهاند.
روش استادشاگردی نوین در راستای ایجاد بستر لازم برای اشتغال مولد و پایدار مطابق با فناوریهای روز و استمرار و تثبیت مشاغل موجود و مورد نیاز جامعه به ویژه مشاغل خانگی و سنتی با استفاده از ظرفیت بخشهای غیردولتی در توسعه آموزشهای مهارتی و در اجرای سیاستهای کلی اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و آیین نامه نظام آموزش مهارت و فناوری مصوب ۱۳۹۰ هیات وزیران و همچنین ماده ۲۱ قانون برنامه پنجم توسعه به منظور استفاده از ظرفیتهای آموزشی محیط کار واقعی ایجاد شد.
در همین راستا سیدصولت مرتضوی ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از عدم تربیت نیروی مورد نیاز کشور گلایه دارد و میگوید: در حال حاضر متناسب با نیاز کشور نیروی انسانی تربیت نکردیم و متاسفانه نظام استادشاگردی تعطیل شده است، در حالی که این نظام باید احیا شود تا ضعف مهارتی نیروهای جویای کار برطرف شود.
وی بر لزوم آشنایی دانشآموزان با مفاهیم تجارت و کارآفرینی تاکید کرده و میگوید: دانش آموزان از مقطع ابتدایی باید در حوزه تجارت بیاندیشند، مفهوم اقتصاد را بفهمند و کار را یاد بگیرند و خروجی کارورزیها، توانمندسازی نیروی انسانی باشد.
به اعتقاد کارشناسان و فعالان بازار کار یکی از دغدغههایی که نظامهای آموزشی دارند، هماهنگی نظام آموزشی با بازار کار است. در حالی که در شیوه آموزش استاد شاگردی، آموزشها کاملا مبتنی با نیاز بازار کار است زیرا این آموزشها در محیط کار ارائه میشود و مهارت آموز در محیط کار واقعی آموزشهای لازم را فرا میگیرد، بنابراین بخشی از نیازهای جامعه را پوشش میدهد و هیچ فاصلهای میان آموزشها و نیاز بازار کار وجود ندارد.
هادی ابوی – فعال حوزه کار در گفتوگو با ایسنا معتقد است: دانشجویان دانشگاهها باید همزمان با تحصیل، دورههای کارآموزی، کارورزی و مهارت آموزی را بگذرانند تا دانش و مهارت به یکدیگر گره بخورد و ورود به بازار کار را تسهیل کند.
او میگوید: امروز با جوانان جویای کار بسیاری رو به رو هستیم که نتوانستهاند مسیر شغلی خود را به درستی طی کنند و به دلیل ضعف مهارت از حضور در بازار کار باز ماندهاند.
به گفته این فعال حوزه کار به جای تربیت نیروهای ماهر و توانمند تنها عناوین دکتر و مهندس به جامعه تحویل دادهایم، در حالی که جامعه باید از مدرکگرایی فاصله گرفته و به سمت فرهنگ کار و کارآفرینی و مهارت آموزی برود.
ابوی میگوید: بهترین شکل اجرایی نظام استادشاگردی این است که در واحدهای کوچک تولیدی به اجرا درآید چون در واحدهای بزرگ باعث میشود که هر از گاهی به نام کارآموز نیروی کار مورد بهرهکشی و اجحاف قرار گیرد و سپس در جامعه رها شود.
با این حال وی تاکید دارد که اجرای طرح استادشاگردی نوین علاوه بر گذراندن دوره کارآموزی و کسب تجربه برای کارآموز، امکان کاهش هزینه برای کارفرما را فراهم میکند.
در حال حاضر در بسیاری از کشورها از جمله کانادا آموزشهای فنی و حرفهای رسمی از مقطع متوسطه آغاز میشود و افراد پس از اتمام مقطع متوسطه در قالب آموزشهای استاد شاگردی برای ورود به بازار کار آماده میشوند.
در دوره تحصیلات تکمیلی نیز دانشگاهها به فراخور حال برخی آموزشهای مهارتی و حرفه آموزی را به دانشجویان ارائه میدهند و در کالجها آموزشهای کارآموزی و استاد شاگردی برای دانشجویان به طور رسمی و آموزشهای کوتاه مدت ارتقای مهارت برای کارگران و متخصصان کارخانهها ارائه میشود.
به گزارش ایسنا، در شیوه آموزش استاد شاگردی نوین افراد ضمن کسب تجربه و آشنایی با محیط کار واقعی، توانمندیهای حرفهای خود را جهت ورود به بازار کار و عرصه اشتغال و کارآفرینی به روز کرده و در جهت روزآمدی استانداردهای آموزشی با تحولات بازار کار گام بردارند.
انتهای پیام