[ad_1]
کیومرث پوراحمد امروز با درگذشتش شوک بزرگی به خیلیها داد. زمانی که برای نگارش فیلمنامهاش در حوزه حوادث به ما زنگ زد و سوالهایی در این زمینه داشت، دغدغهاش در ساخت موضوعات جنایی را بیشتر متوجه شدیم. هرچند ۳۰ قبل وقتی بعد از «قصههای مجید»، ترجیح داد سراغ سریال معمایی پلیسی «سرنخ» برود و حتی همین اواخر که فیلم «پرونده باز است» را ساخت، علاقه به حوادث و موضوعات جنایی در او مشهود بود.
کمتر کسی فکر میکرد پس از موفقیتهایی که کیومرث پوراحمد با ساخت «قصههای مجید» به دست آورده، در فاصله کمی از آن، به دنبال سریال «سرنخ» با مضمون پلیسی ـ معمایی برود. موضوعی که ظاهرا دغدغه و علاقه شخصیاش بود؛ به نوعی که آخرین فیلمش با عنوان «پرونده باز است» را نیز در همین ژانر ساخت.
فیلمهای پوراحمد با زندگی شخصیاش ارتباط تنگاتنگی داشت و اغلب آثار این هنرمند الهام گرفته از زندگی خودش بود. مصداق این ادعا، فیلم «شب یلدا» و ماجراهای واقعی مستتر در آن بود که توسط خودش هم تایید شد.
پوراحمد در طول هفت دهه زندگی، دو سریال «قصههای مجید» و «سرنخ» را در تلویزیون ساخت؛ مجموعههایی کمتعداد اما ماندگار که در حوزه بازیگری و دیگر عوامل اشتراکاتی با هم داشتند.
روایتی از ساخت «قصههای مجید»
پوراحمد برای ساخت قصههای مجید از حضور مادرش بهره گرفته بود. او پیش از این، ماجرای انتخاب بیبی را چنین روایت کرده بود: «داستان به این شکل بود که ما خانه و مهدی باقربیگی(مجید) را انتخاب کرده بودیم و فقط بازیگر نقش بیبی مانده بود. مادرِ من، برای انتخاب نقش بیبی با همسایهها و خانمهای مُسن صحبت میکرد و ما از آنها تِست بازیگری میگرفتیم. یادم میآید یک روز یکی از خواهران یا برادرانم به من گفت، تو سراغ خانمهای معمولی خانهدار میروی، مادر خودمان هم این خصوصیات را دارد چرا از او برای این نقش استفاده نمیکنی؟ این در حالی بود که مادر من عاشق سینما بود؛ هفتهای دو سه بار به سینما میرفت، همه سریالهای تلویزیون را میدید و در آشپزخانهاش یک رادیو داشت که دائم قصهها را گوش میکرد، کتاب زیاد میخواند و کتاب قصههای مجید را هم چندبار خوانده بود. یک دوربین وی اچ اس کوچک داشتیم مادرم را به خانهای که انتخاب کرده بودیم به همراه مجید بردیم و به او گفتم قصه خوابنما را بگوید و ما فیلمبرداری کردیم و متوجه شدم که مادرم برای این نقش بسیارخوب است و به این شکل بود که بیبی قصههای مجید انتخاب شد.»
ساخت سریال «قصههای مجید»، در سال ۱۳۶۹ کلید خورد و در اوایل دهه ۷۰، از شبکه یک پخش و به یک مجموعه تلویزیونی پر طرفدار تبدیل شد. مجید با بازی مهدی باقربیگی و بیبی با بازی پرویندخت یزادانیان، دو شخصیت اصلی این سریال بودند.
داستان اصلی «قصههای مجید» به قلم هوشنگ مرادی کرمانی، در شهر کرمان میگذشت که کیومرث پوراحمد، رویدادگاه این سریال را به استان اصفهان ـ زادگاهش ـ منتقل کرد.
ساخت «سرنخ» دغدغه پور احمد بود
«سرنخ» کیومرث پوراحمد هم از آن دست سریالهای پرمخاطب تلویزیون در ژانر پلیسی و معمایی بود که سه دهه پیش در زمان پخش از شبکه یک سیما، مخاطبان پرشماری را با خود همراه کرد.
بهزاد خداویسی، بازیگر این سریال که تا سالها او را به نام مصطفای «سرنخ» میشناختند، اعتقاد داشت «سرنخ»، سریال موفقی بهویژه در ژانر خودش بود. این مجموعه قصههایی داشت که نه مطلقاً پلیسی و خشک بودند و نه دور از شم و شگردهای کارآگاهی.
جهانبخش سلطانی هم بخشی از جذابیتهای سریال «سرنخ» را به بداهه گویی بازیگران مرتبط دانسته و گفته بود، «کیومرث پوراحمد به بازیگرانش اعتماد داشت و دست آنها را در جلوی دوربین باز میگذاشت.»
در سریال «سرنخ» به کارگردانی و نویسندگی کیومرث پوراحمد، علاوه بر سلطانی، بهزاد خداویسی، مرحومه پرویندخت یزدانیان، رضا کیانیان، محمدرضا فروتن، افسانه بایگان، لیلی رشیدی، ایرج نوذری و مجید مشیری بازی کرده بودند.
همزمان با بازپخش سریال «سرنخ» از شبکه آیفیلم و استقبال مخاطبان، گمانههایی مبنی بر تولید سری دوم این سریال در سال ۹۹ مطرح شد. با این حال کیومرث پوراحمد حاضر به ساخت فصل جدید نبود. بر این اساس، با وجود نگارش فیلمنامه، پوراحمد پرونده «سرنخ» را در همان سالها برای همیشه بست.
انتهای پیام