خبر جدیدفرهنگ و هنر

نوروزگاه شهرستان‌های استان اصفهان در چهل‌ستون

ایسنا/اصفهان هم‌زمان با آغاز سال جدید، کاخ‌موزه چهل‌ستون اصفهان با حضور راهنمایانی از انجمن راهنمایان گردشگری کشور، میزبان گرشگران نوروزی است و غرفه‌های مختلفی شامل نوروزگاه شهرستان‌های استان، غرفه ویژه هلال‌احمر و ارائه مشاوره‌های اورژانسی در این بنای تاریخی برپاشده است.

عاصفه بدر، مدیر کاخ‌موزه چهل‌ستون در گفت‌وگو با ایسنا و در توضیح برنامه‌های این پایگاه جهانی در ایام نوروز، اظهار کرد: در نوروز ۱۴۰۲ چیدمان سفره هفت‌سین مانند هرسال و البته با تغییرات بسیار در چهل‌ستون انجام‌شده و تا پایان ایام نوروز برپا خواهد بود. همچنین در روز ۲۹ اسفندماه یعنی آخرین روز سال ۱۴۰۱ گلستان خوانی توسط استاد شعبان‌خوانی به مدت یک ساعت در ایوان چهل‌ستون برگزار شد.

او اضافه کرد: به مناسبت نوروز، غرفه‌های ویژه‌ای در چهل‌ستون دایرشده است که هرکدام به یکی از شهرستان‌های استان اصفهان تعلق دارد و نوروزگاه هر شهرستان شامل نمایشگاه و کارگاه آموزشی صنایع‌دستی، موسیقی سنتی و تهیه غذای سنتی شهرستان مربوطه در آن‌ها ارائه می‌شود؛ بر این اساس تاکنون غرفه صنایع‌دستی و عرضه محصولات فرهنگی شهرستان چرمهین برنامه خود را برگزار کردند و دم‌پختی سنتی این شهرستان نیز تهیه شد. در دومین روز نوروز نیز غرفه مربوط به شهرستان میمه به ارائه برنامه خود پرداخته و سایر شهرستان‌ها نیز به‌مرور اعلام می‌شوند.

نوروزگاه شهرستان‌های استان اصفهان در چهل‌ستون

مدیر کاخ‌موزه چهل‌ستون گفت: در نوروز امسال به‌صورت ویژه از جامعه کم‌توان ذهنی برای بازدید از این کاخ‌موزه و ارائه خدمات به آن‌ها دعوت‌شده است. موسیقی سنتی نیز مانند سال‌های گذشته توسط بهرنگ کوفیگر، خالق طرح بنا و نوا در کاخ‌موزه چهل‌ستون برگزار می‌شود؛ ضمن اینکه غرفه مشاوره در این بنای تاریخی برپاست و به ارائه مشاوره‌های اورژانسی در همه زمینه‌ها می‌پردازد.

بدر افزود: امسال دومین سالی است که علاوه بر راهنمایان کارآزموده‌ی گردشگریِ کاخ‌موزه چهل‌ستون، راهنمایان بسیار خبره‌ای نیز از انجمن راهنمایان گردشگری کشور به‌صورت شیفت‌بندی‌شده در این بنا حضور دارند که بر غنای ارائه اطلاعات به بازدیدکنندگان افزوده‌اند. همچنین غرفه هلال‌احمر برای ارائه موارد اورژانسیِ موردنیاز در کاخ موزه چهل‌ستون برپاشده و در این غرفه در همه ایام نوروز مسابقه نقاشی ویژه کودکان نیز برگزار می‌شود.

نوروزگاه شهرستان‌های استان اصفهان در چهل‌ستون

او اظهار کرد: در نوروز امسال، پرسشنامه‌ای برای بازدیدکنندگان تهیه‌شده که بعد از بازدید از چهل‌ستون، دیدگاه‌های خود را مطرح کرده و به‌این‌ترتیب نقاط قوت و ضعف برنامه‌های نوروزی کاخ‌موزه چهل‌ستون از دیدگاه بازدیدکنندگان مشخص می‌شود. همچنین در ایام نوروز با تهیه مصاحبه از گردشگران و همچنین عواملی که در کاخ‌موزه به ارائه برنامه خود می‌پردازند در این بنای تاریخی به تولید محتوا خواهیم پرداخت که محتواهای مربوطه به اداره‌کل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی ارائه خواهدشد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا