نبرد خلبانان در روزهای خیبری
[ad_1]
عملیات خیبر از جمله عملیاتهای دوران دفاع مقدس به شمار میرود که نیروی هوایی ارتش به مانند دیگر عملیاتهای قبل و بعد از آن،تاثیر بسزایی در حمله به مواضع دشمن و دفاع از نیروهای خودی داشتند. گزارش زیر بخشی از حماسههای نیروی هوایی ارتش در عملیات خیبر است.
به گزارش ایسنا، در روزهای آغازین عملیات «خیبر» با برپایی «پد» یا «سکو» برای بالگردهای هوانیروز و نهاجا، در طول شب بخشی از نیروهای عمل کننده و تدارکات به منطقه نبرد جابه جا شدند و به ابتکار شهید بابایی آسمان منطقه نبرد توسط چهار فروند هواپیمای شکاری رهگیر «اف۱۴» با بهره گیری از خلبانان ناظر مقدم مجرب به دلیل نقاط کور راداری به صورت بصری تأمین شد.
همچنین با تلاش شهید ستاری به عنوان معاونت عملیات فرماندهی پدافند هوایی یک آتشبار موشک «هاگ» موسوم به «پیروزی» در حریم قرارگاه نجف مستقر شد. به علاوه، هواپیماهای نیروی هوایی و بالگردهای هوانیروز و نیروهای تفنگدار دریایی همراه با دو فروند «هاورکرافت» نیروی دریای ارتش در این عملیات شرکت فعال داشتند. البته پس از این که رزمندگان خودی در جاده «بصره-العماره با ناکامی و عدم آمادرسانی مواجه شدند لاجرم دفاع از جزایر نفتی با ارزش اقتصادی مجنون» در دستور کار قرار گرفت.
در روز چهارم اسفند، فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا دستور داد تا جاده القرنه به قلعه صالح را خلبانان پایگاه چهارم شکاری ناامن سازند. در این عملیات، دو فروند هواپیمای «اف ۵» با ۴۶۰۰ پوند، مهمات یک ستون زرهی دشمن را درهم کوبیدند. در روز پنجم اسفند خلبانان اعزامی از تبریز به دزفول و خلبانان پایگاه دزفول با دو دسته دو فروندی «اف۵» همچنین خلبانان پایگاه ششم شکاری با دو فروند هواپیمای «اف ۴» نیروها، ادوات زرهی و خطوط دفاعی دشمن را بمباران کردند.
در روز ششم اسفند پایگاه تبریز با سه فروند و دزفول با چهار فروند «اف۵» یگانهای دشمن را بر اساس دستور قرارگاه خاتم بمباران کردند؛ و همزمان گردان ۳۱ شکاری از پایگاه سوم نیز به منظور کاهش فشارهای هوایی دشمن با سه فروند «اف۴» تأسیسات صنعتی در محور بعقوبه-سعیدیه را در هم کوبیدند.
در روز هشتم سرگرد سیداسماعیل موسوی در حالی که یک دسته دو فروندی «اف ۵ ئی» را برای انهدام نیروهای دشمن در جاده «الریالرنه»، «قلعه صالح» لیدری میکرد در مسیر مأموریت هواپیمایش با پرندگان اطراف هور برخورد کرد و در آخرین لحظات هواپیمای آسیب دیده را ترک کرد و در هور افتاد که یکی از خلبانان شجاع بالگرد(نیروی دریایی ارتش) نداجا «ناخدا سوم نبیپور» این خلبان قهرمان را نجات داد البته قبل از خلبان نبیپور، سروان عقیلی خلبان شنوک ایرانی نیز تلاشهایی کرد، اما موفق به نجات وی نشد. سرانجام او با بدنی دردناک به قرارگاه نجف برده شد.
در روز نهم اسفند، خلبانان پایگاه ششم شکاری با دو فروند هواپیمای «اف ۴ئی» مواضع دشمن را در پشت دریاچه ماهی با ۶۷۲۰ پوند مهمات مورد حمله هوایی قرار دادند. در روز دهم اسفند، این مأموریت با هدف درگیری در حوالی «نشوه» انجام گرفت. در این نبردها دشمن با دقت و هوشیاری از مواضع خود دفاع میکرد و موانع بازدارندهای که بر سر راه یگانهای ارتش بود همان موانعی بودند که در عملیات رمضان امکان عبور از آنها میسر نشد.
سرانجام عملیات در تمام محورها به اصطلاح کپ کرده و پس از چندین روز نبرد سنگین در محورهای مختلف تنها جزایر مجنون البته جزیره شمالی و بخش کوچکی از جزیره جنوبی در اختیار یگانهای سپاه پاسداران تحت فرمان قرارگاه «نجف» قرار گرفت و در محور طلائیه نیروهای ارتش و تعدادی داوطلب سپاه تحت هدایت شهید صیاد شیرازی از قرارگاه «کربلا» به دلیل استحکامات صعبالعبور و تنظیم دقیق آتش سنگین توپخانه، همانگونه که پیش بینی نیز شده بود نتوانستند معبری قابل قبول برای لجستیک نیروها فراهم سازند و عملیات هلیبرن شبانه هم با همه مشقاتش کفایت لجستیک نیروهایی را که قصد تصرف بزرگراه «العماره بصره» را داشتند، نمیکرد.
در روزهای سیزدهم و بیستم اسفند دوبار عکس هوایی به شیوه «دستور رزمی ناصر» از منطقه عملیات گرفته و در اختیار فرماندهان قرارگاه مشترک خاتم گذاشته شد. خلبانان جنگنده «اف ۱۴» از پایگاه هشتم اصفهان، روز پانزدهم بهمن، ۱۳۶۲، به صورت پروازهای دو فروندی به عنوان مینی آواکس بر فراز قرارگاه خاتم الانبیا»، «کربلا» و «نجف» در ارتفاع پایین و بالا به مراقبت مسلحانه پرداختند و گاهی در غیاب آنان خلبانان «اف۴» از همدان تحت هدایت شهید بابایی منطقه را پوشش میدادند.
انتهای پیام