[ad_1]
به گزارش سلام نو به نقل از تجارتنیوز، در حال حاضر قیمت دل مرغ از قیمت مرغ گرم پیشی گرفته و به بیش از ۸۵ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که همچنان تقاضا برای مصرف مرغ در بازار پایین است و تولیدکنندگان درخواست صادرات را داشتهاند.
بررسیها نشان میدهد که در حال حاضر قیمت مرغ گرم در بازار از قیمت نرخ مصوب (۶۳ هزار تومان) بین ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان پایینتر به فروش میرسد. این در حالی است که قیمت دل مرغ از مرغ گرم نیز پیشی گرفته است.
اما در حال حاضر قیمت برخی از قطعهبندیهای آن مانند دل مرغ از قیمت گوشت مرغ پیشی گرفته است.
بررسیها نشان میدهد در حال حاضر یک بسته ۵۰۰ گرمی دل مرغ توسط سایتهای آنلاین فروش حدود ۴۴ هزار تومان در حال عرضه است.
قیمت هر کیلو دل مرغ ۸۸ هزار تومان!
به عبارتی قیمت هر کیلو دل مرغ کیلویی ۸۸ هزار تومان است. یعنی قیمت یک کیلو دل مرغ از قیمت یک کیلو مرغ (کیلویی ۶۳ هزار تومان) بیشتر است. در حالی که قیمت هر کیلو دل مرغ پاککرده در میادین میوه و ترهبار کیلویی ۱۹ هزار تومان به فروش میرسد.
قیمت سنگدان در میادین میوه و ترهبار کیلویی ۱۹ هزار تومان است. اما اکنون قیمت یک بسته سنگدان ۴۰۰ گرمی در خردهفروشیها حدود ۳۰ هزار تومان است.
جگر مرغ نیز هم وضعیت مشابهی دارد. قیمت جگر مرغ ۱۸ هزار تومان تعیین شده، اما قیمت یک بسته ۶۰۰ گرمی آن بین ۲۵ هزار تا ۳۳ هزار تومان در مغازههای مرغفروشی سطح شهر به فروش میرسد.
قیمت پای مرغ نیز به نسبت سایر آلایشیهای مرغ ارزانتر است. در حال حاضر قیمت یک بسته پای مرغ ۶۰۰ گرمی حدود ۱۶ هزار تومان است.
بر اساس این گزارش، در حال حاضر تقاضا برای مرغ همچنان پایین است و قیمت نیز تحتتأثیر نبود تقاضا نتوانست خود را به نرخ مصوب برساند. طوریکه قیمت مرغ حتی در یکی دو هفته گذشته حتی به کیلویی ۴۳ هزار تومان نیز رسید.
حال با توجه به افزایش مازاد تولید وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که امکان صادرات مرغ با عوارض صفر وجود دارد.
روند کاهشی مصرف مرغ در بین مردم
بهتازگی در گزارشی که از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره پایش فقر منتشر شده نشان میدهد که روند مصرف مرغ و ماهی از سال گذشته در بین مردم کاهش محسوسی داشته است.
در این گزارش آمده است: میزان مصرف گوشت قرمز در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش داشته است، بهطوریکه سرانه مصرف گوشت قرمز خانوار ۱۴ درصد افزایش داشته است. اما روند مصرف گوشت سفید (گوشت مرغ و ماهی)، بیانگر کاهش مصرف آن توسط خانوار دهک کم درآمد و عدم تغییر مصرف دهکهای پردرآمد است.