[ad_1]
سازمان اقتصادی کوثر از محصولات فناورانه شهاب و اجداد زربال رونمایی کرد، هدف این سازمان مطرح شدن نیاز شرکتها به صورت دقیق و پرداختن به موضوعات آن از سوی سازمان است.
به گزارش ایسنا، مؤسسه کسب و کار رویش کوثر در مراسم رونمایی از محصولات فناورانه شهاب و اجدادزربال عنوان کرد که یکسری نیازها را احصاء کرده و ذیل سازمان اقتصادی کوثر ۳۶ شرکت وجود دارد که یکی از آن همین مؤسسه رویش است؛ این شرکتها هرکدام نیازهایی دارند و مؤسسه رویش کوثر این نیازها را احصاء کرده و به ۱۲۴ نیاز رسیده، این نیازها غیر از اینکه احصاء شده، برگزاری این مراسم چهار روزه باعث شده شرکتها بیایند و نیازهای خود را به طور دقیق مطرح کنند.
سازمان اقتصادی کوثر در هشت حوزه از جمله طیور، ساختمانسازی، کشت و صنعت، صنایع معدنی، انرژی، صنایع غذایی، الکترونیکی، مالی، آموزش و بیمه فعالیت میکند که از روز سهشنبه به آنها پرداخته شده است و روز پنجشنبه به حوزه طیور پرداخته شد.
در ابتدای مراسم دکتر مجید ولدان – سرپرست پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور – در خصوص فلسفه تشکیل رویداد مسأله محور و نظام نوآوری اظهار کرد: اگر در خصوص اینکه آیا وضعیت کشورمان در تولید علم در وضعیت خوبی به سر میبرد یا خیر؟ بر اساس آمار تهیه شده در طول ۱۰ سال گذشته، ما از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۲۲ تقریباً وضعیت خوبی را در تولید علم در دنیا داشتیم و از رتبه ۱۵ تا ۲۰ رتبهمان متغیر بوده، پس وضعیتمان در تولید علم خوب بوده است و در بین نزدیک به ۱۴۰ کشور ما رتبههای ۱۴،۱۵،۱۷ را در دنیا طی یک دهه گذشته داشتیم اما میخواهیم بدانیم وضعیت ما در زمینه نوآوری چگونه است؟ نوآوری در سادهترین معنای خود یعنی تبدیل علم به محصول یا خدمت است؛ به عنوان مثال نتیجه تحقیقات در دوران دانشجویی به عنوان پایاننامه یا رساله اکنون در کجا استفاده میشود؟! و اگر جایی استفاده میشود تبدیل به محصول یا خدمت شده است یا خیر.
وی در ادامه گفت: ما در شاخص نوآوری در سال ۲۰۱۴ بدترین رتبه را داشتیم یعنی در بین ۱۳۸ کشور در رتبه ۱۲۰ بودیم و به تدریج ارتقاء پیدا کرده و در سال ۲۰۲۲ به رتبه ۵۶ رسیدیم.
ولدان افزود: آسیبشناسی شده که چرا علم ما به محصول تبدیل نشده و دلایلی یافت شده که اولین آن این است که ما اتکاء بیش از حدی به منابع پایه به ویژه نفت و گاز داشتیم و دلیل دوم که به واسطه همین دلیل است که این رویدادهای مسأله محور برگزار میشود اشکال در مسیر حرکت است که من از آن به عنوان چالشِ هدف یاد میکنم؛ بدین معنا که خیلی وقتها ما هدفمان مشخص نیست و به قول علما علمی که تولید میشود علم نافعه نیست. دلیل سوم، فقدان نظام نوآوری (ارزشگذاری دانش فنی و …) است. نظام نوآوری، نظامی است که بازیگران باید تعریف و مشخص شوند و رابطه بین آنها بیان شود. به عنوان مثال آیا در حوزه تحقیقات و نوآوری بانکها و کمیته امداد نقش دارند؟ قطعاً نقش دارند اما رابطه اینها در خصوص اینکه کجای نظام نوآوری باید وارد شود و چه نقشی را ایفا کند مشخص نیست.
او همچنین گفت: دلیل چهارم، عدم آشنایی با فرآیند تجاریسازی تحقیقات است و از بچگی سؤال پرسیدند که علم بهتر است یا ثروت؟ اگر از من بپرسند میگویم علمی بهتر است که قابل تبدیل به ثروت باشد و دلیل بعدی کمبود زیرساختهای توسعه فناوری است. گامهای اصلیای که باید طی شود، سه گام قبل از تحقیق، تحقیق و پس از تحقیق است.
به گفته وی، تقریباً در کشور ما آمار رسمی یک محقق، صفر درصد وقت خود را صرف قبل از تحقیق میکند و عمده وقتش صرف تحقیق و پس از تحقیق میشود. در گام قبل از تحقیق باید آیندهپژوهی و نیازسنجی کنیم و نکته خیلی مهم این است که تحقیقات در همه حوزهها دیربازده است و نتیجه تحقیقات ما ممکن است چهار الی ۱۰ سال به طول بینجامد و وارد بازار شود پس ما نباید بر مبنای مشکلات امروز تحقیق کنیم بنابراین آیندهپژوهی بسیار مهم است. اگر آیندهپژوهی و نیازسنجی را درست انجام دهیم به ایده میرسیم و باید وارد بازار شویم و نتیجه مطالعه بازار را روی کاغذ بیاوریم و این موضوع، امکانسنجی میشود یعنی اگر این تحقیق انجام شود چه خواهد شد و چه آثاری خواهد داشت و پس از آن تحقیق را انجام میدهیم که ممکن است تبدیل به محصول شود، ممکن است نشود. پس از آن وارد مرحله پس از تحقیق میشویم، اولین اقدامی که باید اتخاذ کنیم، ثبت مالکیت فکری یا ثبت اختراع است تا اطلاعات ما به سرقت نرود و پس از آن وارد مرحله ارزیابی مالی و اقتصادی و تهیه برنامه کسب و کار اولیه است؛ یک بنگاه اقتصادی هیچگاه نتیجه تحقیق ما را قبول نمیکند مگر اینکه اطمینان داشته باشد یک ریالش تبدیل به دو ریال میشود و مسائل مالی و اقتصادی برای یک بنگاه اقتصادی در اولویتاست.
وی ادامه داد: تعیین بهترین روش انتقال و ارزشگذاری فناوری نیز گام مهمی است؛ پس از ارزشگذاری دانشمان وارد فن بازار میشویم، در فن بازارها معمولاً دو دسته مشتری داریم، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع یا سرمایهگذاران ریسکپذیر و شرکتهای دانشبنیان (مستقر در زیستبوم). اگر یک واحد تحقیق و توسعه ریسکپذیر دانش ما را دریافت کرد، آن را توسعه میدهد و در واحدی بر مبنای آن خط تولید جدید دایر میکند و فرصت شغلی ایجاد میشود و تولید انبوه محصول اتفاق میافتد و اگر یک شرکت دانش بنیان، دانش ما را دریافت کند آن هم مانند واحد تحقیق و توسعه ارزیابی میکند و توسعه میدهد. یک شرکت دانش بنیان نباید وارد تولید انبوه محصول شود زیرا ژن خلاقیت در کنار ژن بیزینس قرار نمیگیرد.
وثوق، از شرکت مرغ اجداد زربال نیز در این مراسم در خصوص صنعت طیور گفت: صنعت طیور از جایگاه ویژهای برخوردار است و یکی از بالاترین سرانههای مصرف ما از نظر تحویل پروتئین در کشور مربوط به گوشت مرغ و تخم مرغ است و در حفظ سلامت و بهبود اوضاع سلامتی کشور نقش خیلی مهمی دارد. یکی از ویژگیهای مهم صنعت طیور این است که نهادههایش به علت مشکلات مربوط به تأمین آب در بخش کشاورزی، وابستگی زیادی به واردات دارد شاید دید منفی به این قضیه داشته باشیم اما نکته مثبت آن، این است بحث آب مجازی مطرح است و آن نهادههایی که وارد میکنیم به نوعی میلیاردها مترمکعب آبی را که نداریم و در کشورهای دیگر تولید میشود را وارد میکنیم و نیازهای خود را به نوعی برطرف میکنیم البته اگر از منابع داخلی این نیازها را تأمین کنیم برای ما یک مزیت محسوب میشود، اما محدودیتهایی در کشور است و شرایط آب و هوایی ما که در کمربند بیابانی قرار داریم این امکان را به ما نمیدهد آن را تأمین کنیم در حالی که فرصتهای صادراتی محصولات ما با توجه به دانش فنی بالا و جایگاه ویژهای که ما در صنعت طیور داریم این هم میتواند به مرور برای ما فراهم شود.
وی افزود: ما در بحث تأمین نهادهها به دلیل اینکه وارداتی هستند محدودیتهای زیادی داریم اما در کنار این محدودیتها معمولاً بنا به توصیه فائو بعضی مواد هستند که به صورت منطقهای قابل تأمین هستند.
وی ادامه داد: ذرت بخش انرژی مورد نیاز و سویا بخش پروتئین را تأمین میکند. بخش پروتئینی حساسیتهای بالایی دارد لذا باید با دقت انجام شود.
در این مراسم همچنین در خصوص تعیین جنسیت تخممرغ نطفهدار قبل از ورود به دستگاه جوجهکشی، ساخت ماژول پایش محیطی با حسگرهای آمونیاک و دی اکسید و مونوکسیدکربن در یک پکیج کم حجم، کاهش تخممرغهای تغییر شکل یافته، پوست نازک و دو زرده، راههای کاهش سرانه دان مصرفی در مرغ مادر و همچنین وجود آنبلاسی در جریان سه فاز برق کارخانه، تولید دانخوری هوشمند با قابلیت توزین و توزیع مناسب دان، مشخص شدن تعداد جفتگیری مرغ و درصد موفقیت آن، تشخیص مرغ ناتخم در سالن در پروسه تولید، تولید لیکوپن از ضایعات گوجه فرنگی و محدودیتها و قیودها و همچنین راهحلهای پیشنهادی صحبتهایی از سوی مدیران شرکتهای زربال، ماهان، مرغک و … صورت گرفت.
آئین رونمایی از محصول فناورانه مشترک «شهاب» و «اجداد زربال»
در بخش دیگر این نمایشگاه، مجید صنعتگر مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال خاطرنشان کرد: مسألهای که حدود یک سال قبل از طریق تیم فنی و مشاورین شرکت مطرح شد، مسأله نوردهی به طیور است. حدود ۱۱۰ لامپ روزانه در سالنهای تولید روشن و خاموش میشود و در نهایت هزینه کلانی را به دنبال دارد و در کنار این بحث، مسأله سیو و ذخیره انرژی نیز مطرح است. در پرنده گوشتی بحث نیازهای پرنده در نوردهی مهم است اما جدی نیست اما در پرندههای تخمگذار در تمامی مراحل پذیرش، پرورش، تحریکپذیری و تخمگذاری، پرنده به یک شدت روشنایی خاص در زمانی خاص نیاز دارند، این لامپها هشت ساعت در روز باید روشن و سایر اوقات روز خاموش باشند.
صنعتگر در ادامه گفت: خودِ طیف نوری مورد علاقه پرنده نیز شرط است. در بعضی پرندگان طیف نوری عمل نمیکند، مثلاً پرندگان طیف نور آبی را نمیبینند. شدت، زمان، طیف نوری، سیو انرژی و مسأله مالی جزو بحثهای طیف نوری است.
وکیلی، مدیر اجرایی واحد نوآوری شرکت شهاب توضیحاتی را در خصوص رونمایی از این لامپ ارائه داد و تصریح کرد: لامپی که امروز در صنعت دام و طیور رونمایی شد ۷۰ درصد سیو انرژی نسبت به سایر لامپها دارد و میزان هزینه را در بحث تولید پایین میآورد و عمر بالایی دارد و حدود چهار سال گارانتی دارد.
وی ادامه داد: طیف و شدت نور لامپ از پایینترین میزان تا بالاترین میزان قابل تنظیم است.
انتهای پیام