سیاه نمایی در جشنواره فیلم ۱۰۰ جایی ندارد
[ad_1]
دبیر جشنواره فیلم ۱۰۰ تاکید کرد: سینمای نئولیبرالیستی ایتالیا در جشنواره ما جایی ندارد و در ایران به عنوان سیاهنما شناخته میشود. حتی اگر اثری با شعار جشنواره همراه بود، در جشنواره ما جایی نداشت.
به گزارش ایسنا،نشست خبری سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ با حضور حمیدرضا جعفریان رییس شورای سیاستگذاری، یوسف منصوری دبیر، محمد روحالامین مدیر هنری، الهه طهئی مدیر بخش بینالملل و هادی فیروزمندی مدیر رسانهای جشنواره برگزار شد.
در ابتدای این نشست هادی فیروزمندی مدیر رسانهای جشنواره ضمن خوشامدگویی به اهالی رسانه حاضر در دومین نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ گفت: جشنواره فیلم ۱۰۰ یک مسیر ۶ ماهه را طی کرده و بعد از برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری، کارگاههای آموزشی، شکلگیری تفاهمنامهها و رویدادهای مختلف به زمان برگزاری نزدیک شده و قرار است امروز بخشهای مختلف جشنواره رسانهای شود.
سپس حمیدرضا جعفریان رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره با بیان این نکته که جشنواره فیلم ۱۰۰ در دوره سیزدهم با اتفاقات بسیاری روبهرو شده و با توجه به وقفهای که بین دوره قبل و این دوره رخ داد، با استقبال و اتفاقاتی همراه شد که برای خود ما هم فراتر از تصور بود، گفت: من از یوسف منصوری و همکارانش و همچنین هنرمندانی که در داوری با ما همکاری داشتند، تشکر میکنم. همچنین مشخصا از نهادهایی که در این دوره با ما همکاری داشتند و تفاهمنامههایی امضا کردیم یعنی انجمن سینمای جوان و شبکههای مختلف صداوسیما تشکر میکنم. در کل صداوسیما در دیده شدن جشنواره به ما بسیار کمک کرد و امیدوارم این همکاری و همافزایی در سالهای آینده هم ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد: بیش از دو برابر دورههای گذشته از جشنواره استقبال شد به گونهای که بیش از ۴۵۰۰ اثر برای ما ارسال شد. این نشان می دهد نوجوانان و جوانترهایی که علاقهمند به حضور در این عرصه هستند، با وجود اتفاقاتی که در ماههای گذشته پیش آمد، باز هم با علاقه خاصی در جشنواره شرکت کردند. همچنین در استانهای مختلف تمایل به دیده شدن و ارسال اثر وجود داشت که این مساله نویدبخش آیندهای پُر از امید در جشنواره خواهد بود. شاید بیش از نیمی از آثار متعلق به فراتهران است و سیاستی که ما در توجه به شهرهای غیر از تهران دنبال میکردیم در این جشنواره هم اثر کرد.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره تاکید کرد: ما در این دوره تلاش کردیم در اجزای مختلف جشنواره از ابتدا تا امروز و یک هفته مانده تا اختتامیه همراهی و کمک فیلمسازان و اهالی معتبر و شناختهشده سینما را در کنار فیلمسازان جوان و کسانی که کمتر دیده شدند، داشته باشیم و این اتفاق به غنای جشنواره کمک زیادی کرد؛ چه در کارگاهها چه در هیات انتخاب و داوری این حضور در کنار جوانها موثر بود و امیدوارم منشا اتفاقات خوب برای آینده سینما شود.
در ادامه یوسف منصوری دبیر جشنواره ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خیر مقدم به اهالی رسانه بیان کرد: ما در این دوره از جشنواره سه بخش ملی، بینالمللی و کودک و نوجوان داریم که در ایام ارسال آثار از آن استقبال خوبی شد. بیش از ۴هزار اثر به این بخشها ارسال شده است که این نشان میدهد بین جوانان علاقهمند به هنر و سینما شور و انگیزه زیادی برای فعالیتهای هنری وجود دارد و امیدوارم این مسیر با قوت بیشتری ادامه پیدا کند. کمااینکه از بیش از ۱۲۰ کشور دنیا برای این جشنواره اثر ارسال شده است.
وی تصریح کرد: یکی از ویژگیهای بخش ملی جشنواره هم این بود که از شهرستانهای غیر از تهران آثار زیادی داشتیم که از لحاظ کیفی و کمی آثار خوبی هستند. ما وعده داده بودیم شرایط بهتر برای گام برداشتن بچههای فیلم کوتاه و پیشرفت آنها را فراهم کنیم و در همین راستا در این دوره یک سری اتفاقات ویژه داریم.
دبیر جشنواره توضیح داد: در این جشنواره اولین دوره پیچینگ فیلم ۱۰۰ثانیهای با حضور سرمایهگذاران دولتی و خصوصی برگزار میشود که از آن هم استقبال شده است. از سوی دیگر تفاهمنامهای با جشنواره اسلواکی داریم که یک خواهرخواندگی به حساب میآید و اتفاقات خوبی در قالب آن رخ خواهد داد. مثلا سه فیلم برتر جشنواره ۱۰۰، مستقیم به بخش رقابتی جشنواره اسلواکی راه پیدا میکنند که این امتیاز برای بچههایی که دوست دارند آثار خود را به صورت بینالمللی نمایش دهند، اتفاق مبارکی است.
منصوری افزود: اتفاق دیگر تفاهمی است که با بخش بینالملل سازمان سینمایی سوره داشتیم و مسئولان آن در ایام جشنواره هنگام اکران فیلمها در سالنها حضور خواهند داشت، فیلمها را از لحاظ توانایی پخش بینالمللی آنالیز میکنند و براساس همین بررسیها فیلمها را در جشنوارههای مختلف و بازارهای جهانی معرفی خواهیم کرد. تفاهمنامههایی با انجمن سینمای جوان و شبکههای تلویزیونی مستند، نسیم و… داشتیم. این دوستان از صاحبان آثار منتخب برای تولید آثار بعدی خود حمایت و روی این آثار سرمایهگذاری میکنند.
وی با اشاره به اینکه مکان اختتامیه این دوره از جشنواره ۱۰۰ تالار ایوان شمس است، درباره اهمیت این رویداد بیان کرد: اگر کتابهای سالهای گذشته جشنواره را مرور کنیم، به اسمهایی میخوریم که حالا برای خود در سینما تبدیل به برند شدهاند. کارگردانهایی مانند نرگس آبیار، سعید روستایی، حسین دارابی و … جزو افرادی بودند که پیش از این آثاری در جشنواره ۱۰۰ داشتهاند و این اتفاق بسیار خوبی است. تمرکز ما این است که بتوانیم دست بچهها را در دست سرمایهگذاران بگذاریم.
به گفته منصوری، در بخش ملی ۱۸۱اثر پذیرفته شدند که ۹۷ اثر در بخش مسابقه و ۸۴ فیلم برای اکران (خارج از مسابقه) است. در بخش کودک و نوجوان نیز ۷۶ اثر با توجه به اینکه آثاری برای کودک و نوجوان باید انتخاب میشد نه درباره آنها، پذیرفته شدند که از این بین ۳۵ فیلم در بخش مسابقه حضور دارند.
در ادامه این نشست الهه طهئی مدیر بخش بینالملل جشنواره مطرح کرد: آبانماه فراخوان جشنواره را روی سایتها و پلتفرمهای مهم خارجی ارایه کردیم و علاقهمندان از طریق سایت جشنواره ثبتنام کردند که ۲۴۲۷ اثر در بخش بینالملل از ۱۲۷ کشور دنیا شرکت کردند. ناگفته نماند که آثار با دقت زیاد و سختگیریهایی دیده و انتخاب شد و در نهایت به ۸۸ عنوان فیلم از ۳۱ کشور رسیدیم که ۳۹ اثر در بخش رقابتی و ۴۹ اثر هم در بخش خارج از مسابقه قضاوت میشوند.
وی یادآور شد: ۸۸ عنوان اثر با توجه به زبان فیلم با دو زیرنویس فارسی و انگلیسی پخش میشوند که هم داورهای خارجی و هم مخاطب داخلی بتوانند از آنها بهرهمند شوند. در کنار نمایش فیلمها یک ورکشاپ تخصصی سینمایی برای فیلمسازان جوانی که میخواهند فیلمهای بینالملل تخصصی بسازند، داریم که استاد آن از کشور یونان است. فیلمسازان و مهمانان خارجی هم در این دوره از جشنواره خواهیم داشت.
در بخش دیگری، مدیر بخش بینالملل جشنواره فیلم ۱۰۰ خاطرنشان کرد: با جشنواره فیلم آزیل یک خواهرخواندگی داریم تا فیلمسازانی که در جشنواره ۱۰۰ امسال جایزه میگیرند، بدون بازبینی و گذر از هیات انتخاب وارد بخش مسابقه آن شوند.
محمد روحالامین مدیر بخش هنری دیگر سخنران این مراسم بود که مطرح کرد: رسالت ما ایجاد یک نمایه برای یک جشنواره بینالمللی در حوزه فیلم کوتاه است. این مشخصترین چیزی است که درباره مسئولیت من در این ایام میتوان گفت. همانطور که نقطه عزیمت ما پوستر جشنواره فیلم است و سعی کردیم یک شکل و بیان مینیمال داشته باشیم تا اگر قرار است خوانشی برای مخاطب وجود داشته باشد، شاهد بیان صریح، واضح، جذاب و خلاقانه در همه کشورها باشیم.
وی تاکید کرد: جاهطلبیهایی هم داشتیم که کارهایی انجام بدهیم اما متاسفانه شرایط زمانی و تکنیکال جواب این جاهطلبیهای ما را نداد البته سعی کردیم این حال جوانانه و سرخوش و شیرین جشنواره را در بخشهای مختلف ایجاد کنیم.
مدیر بخش هنری جشنواره فیلم ۱۰۰ ادامه داد: تلاش کردیم یک جشنواره با یک نمایه و استانداردی از عکسها، اخبار و آرشیوی که در آینده خواهد ماند، داشته باشیم. همچنین قضاوتهایی که درباره جشنواره به ویژه بخش بینالملل میشود، دغدغه ما بود.
دبیر جشنواره فیلم ۱۰۰ در بخش دیگری از نشست با اشاره به اینکه در بحث سرمایهگذاری آینده، محدودیت در تعداد وجود ندارد، تصریح کرد: ما این موضوع را از دو طریق پیگیری میکنیم که یکی همان رویداد پیچینگ است. در این رویداد جدا از کارگاههایی که داشتیم برای دوستان جلساتی هم برگزار میشود، طی تفاهمنامههایی که داشتهایم انجمن سینمای جوان و شبکههای تلویزیونی به سرمایهگذاری روی تعدادی از آثار مکلف شدهاند.
منصوری ادامه داد: انجمن سینمای جوان سه اعتبارنامه ساخت فیلم کوتاه تا سقف صد میلیون تومان در پیچینگ ارایه و ۲ اعتبارنامه هم به فیلمهای برگزیده از نگاه خودش اعطا میکند تا سازندگان آن آثار بتوانند فیلم بعدی خود را بسازند. شبکه کودک و امید هم چهار اعتبارنامه ارایه میکنند که یک اعتبارنامه تا سقف پنجاه میلیون تومان برای یک انیمیشن پذیرفته شده و یکی هم به اثر برتر به انتخاب داوران شبکه کودک داده میشود. همچنین چند اعتبارنامه دیگر هم از سوی این شبکه در نظر گرفته شده است. شبکه نسیم هم اعتبارنامههایی برای ساخت فیلم کوتاه در نظر گرفته است.
وی یادآور شد: ویژگی خوبی که پیچینگ این رویداد دارد این است که چند ایرلاین خوب در آن حاضر هستند و نماینده شرکتهای هواپیمایی در نشستها حضور دارند تا از ایدهها حمایت کنند. شرکتهای صنعتی هم در این جلسه پیچینگ حاضر خواهند بود.
دبیر جشنواره فیلم ۱۰۰ درباره اکران آثار برتر جشنواره گفت: ما آثار برتر را در طول سال آینده قبل از اکران عمومی فیلمها در سینماهای کشور پخش خواهیم کرد که این یک امکان ویژه برای فیلمسازان است. غیر از آن در تلاش هستیم که از بخشی از امکانات شهرداری مانند تلویزیونهای شهری و متروها برای نمایش فیلمها استفاده کنیم. این یک همکاری دوطرفه است که پیشنهاد آن را دادهایم و پیگیرش هستیم.
به گفته منصوری، با در نظر گرفتن جمیع شرایط و البته تجربه برگزاری جشنوارههای مختلف در مجموع، پردیس سینمایی ملت برای برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ انتخاب شده است.
وی با اشاره به اینکه وقتی شعاری انتخاب میشود نباید به آن مقطعی نگاه کرد، تصریح کرد: طبیعتا هیات انتخاب معیارهای مختلفی را برای آثار در نظر گرفته است؛ اینکه با شعار جشنواره همخوانی و استانداردهای بصری و کیفی داشته باشد. ناگفته نماند که جشنواره فیلم ۱۰۰ زمانی ادبیات پیدا میکند که روی شعار آن ایستادگی داشته باشیم. در تولیدات ارسالی امسال فیلمهای خوبی دیدیم اما لزوماً به دلیل توجه به این شعار اثری را انتخاب نکردیم.
منصوری در پایان بدون نام بردن از فیلم خاصی خاطرنشان کرد: سینمای نئولیبرالیستی ایتالیا در جشنواره فیلم ۱۰۰ جایی ندارد و در ایران به عنوان سیاهنما شناخته میشود. حتی اگر اثری با شعار جشنواره همراه بود، در جشنواره ما جایی نداشت.
انتهای پیام