خبر جدید

سالانه ۱۰ پل و تقاطع غیرهمسطح در مشهد تعمیر می‌شود

[ad_1]
خبرگزاری پورسینا

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل نظارت در نگهداری و تعمیرات شهرداری مشهد گفت: به طور متوسط سالانه ۱۰ دستگاه پل و تقاطع غیرهمسطح تعمیر می‌شود.

بهنام خیاط در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سال ۹۲ مجموعه مدیریت نگهداری و تعمیرات در معاونت عمران شهرداری تشکیل شد،  اظهار کرد: هدف اصلی این مجموعه با توجه به اینکه تقاطع‌های غیرهمسطح سازه‌های استراتژیکی در شهر است و شریان‌های اصلی را به هم متصل می‌کند، موضوع تعمیر و نگهداری بود. ابتدای کار شناسنامه کلی تقاطع‌های غیرهمسطح شهر، جمع‌آوری و در سامانه بارگزاری شد. همچنین مشخصات ظاهری همه‌ این تقاطع‌ها ثبت شد که در صورت نیاز به تعمیر اقدام شود.

وی در خصوص تعداد تقاطع‌های غیرهمسطح و تعداد پل‌های شهر مشهد افزود: در حال حاضر ۸۶ تقاطع غیرهمسطح و ۲۱۴ دستگاه از پل‌هایی که روی کانال‌ها و مسیرها با طول‌های کوتاه قرار دارد، شناسایی شده است. از این تعداد مجموعا حدود ۲۲۰ دستگاه در سامانه‌های ما ثبت شده است.

مدیر کل نظارت بر نگهداری و تعمیرات شهرداری مشهد با اشاره به اینکه به طور متوسط سالانه ۱۰ دستگاه پل و تقاطع غیرهمسطح تعمیر می‌شود، خاطرنشان کرد: اولویت با تعمیرات اضطراری است. اگر پلی آسیب دیده باشد، به صورت اضطراری مشکلش رفع می‌شود. همچنین در کنار این فعالیت، نیم‌نگاهی به نگهداری پیشگیرانه داریم. بر این اساس سالانه بازدیدهایی انجام می‌شود تا در صورت وجود هرگونه مشکل جهت رفع آن اقدام شود و در آینده با مساله خاصی مواجه نشویم.

خیاط ادامه داد: از اقدامات قابل توجهی که در این زمینه انجام شده، راه‌اندازی کمیته‌ای متشکل از اساتید دانشگاهی و خبره‌های شهرداری در معاونت عمران، حمل‌ونقل و ترافیک است که در زمینه دوام سازه‌های عمرانی علی‌الخصوص دوام پل‌ها فعالیت می‌کنند. کلیه اطلاعات تقاطع‌ها برداشت و سوابق هر پل به صورت شناسنامه در سامانه‌های ما بارگذاری می‌شود. بر اساس نموداری که برای هر تقاطع رسم شده، می‌توان به بودجه مورد نیاز برای تعمیر سالانه هر تقاطع پی برد.

وی در خصوص احداث پل‌های جدید نیز یادآور شد: احداث تقاطع‌ها در حوزه سازمان نظارت بر نگهداری و تعمیرات شهرداری مشهد نیست اما با توجه به اطلاعاتی که داریم، حدود ۱۰ تا ۱۱ تقاطع در فایل‌ها به صورت آماده موجود است که به فراخور اعتبارات، ضرورت و محدوده استقرار آن در صورت لزوم به مرحله اجرا خواهد رفت.

مدیر کل نظارت بر نگهداری و تعمیرات شهرداری مشهد با بیان اینکه در حال حاضر گزارشی مبنی بر نیاز به تعمیر فوری پل یا تقاطعی نداریم، تصریح کرد: به دلیل بازدیدهای دوره‌ای ‌که از تقاطع‌ها و پل‌ها انجام می‌شود، گزارشی در خصوص نیاز به تعمیرات فوری و ضروری نداریم. در چهار سال گذشته این گزارشات بسیار زیاد و باعث نگرانی بود اما تقاطع‌هایی که مشکلات حاد داشت، شناسایی و تعمیر شد. برای نمونه در ارتباط با آسیب‌ درزهای انبساط پل جمهوری یا آزادی که نزدیک به پنج یا ۶ سال گذشته اتفاق افتاد، تقریبا یک ماه پل‌ها را مسدود و تعمیر کردیم؛ سپس آن را در اختیار سازمان حمل‌ونقل‌ و ترافیک مشهد قرار دادیم. تاکنون در بازدیدهای دوره‌ای اتفاق و مشکل خاصی گزارش نشده است.

خیاط در رابطه با بازدیدهای دوره‌ای اضافه کرد: در صورت مشاهده هرگونه ترک خاص بر سازه، موضوع گزارش شده و اگر این ترک سازه‌ای باشد، موضوع اعلام شده و تیم مشاور به برررسی ابعاد و مشکلات می‌پردازد و پس از تهیه اسناد مربوطه جهت رفع مشکل به مناقصه می‌رود. همچنین با توجه به اینکه این پل‌ها قدمت ۳۰ تا ۴۰ ساله داشته‌اند، در حال حاضر به نسبت ایمن‌سازی شده و این کار به صورت تخصصی در حال انجام است.

وی با اشاره به افزایش عمر سازه‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش عمر و تاثیرات ناشی از حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله، سازه‌ها نیازمند مراقبت و حساسیت بیشتری است اما در مواقع خاص و ضروری، برای کاهش آسیب به پل‌ها توصیه می‌شود در حد امکان مسیرهای جایگزین انتخاب شود؛ ضمن اینکه علاوه بر انجام تعمیرات ضروری، در حال حاضر تعمیرات به صورت پیشگیرانه انجام می‌شود.

مدیر کل نظارت بر نگهداری و تعمیرات شهرداری مشهد ابراز عقیده کرد: پلیس راه و مجموعه شهرداری در زمینه فرهنگ‌سازی برای حفظ این سازه‌ها باید اقداماتی را انجام دهند زیرا هر اتفاقی که موجب خروج این پل‌ها از مدار ترافیکی شود، باعث ایجاد بحران در شهر خواهد شد.

انتهای پیام

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا