حمل و نقل یکی از مسائل کلیدی در مدیریت پدافند شیمیایی است
[ad_1]
ایسنا/خراسان رضوی جانشین سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: حمل و نقل یکی از حوزههای مورد توجه در نظام پدافند شیمیایی است.
سردار محسن ساسانی در اولین همایش ملی پدافند شیمیایی با رویکرد حمل و نقل که امروز، سوم اسفند ماه، توسط شهرداری نیشابور برگزار شد، خاطرنشان کرد: ارتقاء آمادگی برای مواجهه با تهدیدات و حوادث شیمیایی یکی از موارد کلیدی در پدافند شیمیایی است.
وی عنوان کرد: در نظام پدافند شیمیایی برای قبل از حادثه، حین حادثه و پس از حادثه، ساز و کار اجرایی و اقداماتی پیشبینی شده است. در تعریف پدافند شیمیایی عناصر مهمی از جمله رصد، پایش، تشخیص و هشدار مربوط به حوزه تهدیدات، مخاطرات و آسیبپذیریها، طبقهبندی مراکز شیمیایی و صنعتی، شناسایی آسیبپذیریها و تعیین حریم برای مراکز شیمیایی وجود دارد که مفاهیم عملکردی آن را در بر میگیرد.
جانشین سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه هدف از نظام پدافند شیمیایی مصونسازی در حوزه مباحث مربوط به عناصر خطرناک، صنایع و حوزه حفاظت و صیانت از مردم است، گفت: هر چقدر بهرهبرداری از منابع طبیعی توسعه و پیشرفت کند، پیچیدگیها در برخورد و به کارگیری عناصر حاصل از آن افزایش مییابد و این امر نیازمند دقت بیشتر و تعریف چارچوبهای علمی و تخصصی برای بهرهبرداری از این عناصر است.
ساسانی با بیان اینکه در نظام پدافند شیمیایی برای قبل، حین و پس از حادثه، ساز و کار اجرایی پیشبینی شده، گفت: قبل از حادثه باید پیشبینی، پیشگیری و آمادگی لازم فراهم شود. در فرآیند آمادگی نیز باید پنج گام شامل طراحی، سازماندهی، تجهیز، آموزش و تمرین و رزمایش را مد نظر قرار داد.
جانشین سازمان پدافند غیر عامل افزود: برای هر حادثه همه این اقدامات، متناسب با نوع حادثه باید پیشبینی شده باشد تا حادثه با کمترین خسارت مدیریت شود؛ در غیر این صورت یک حادثه کوچک میتواند زمینهساز حوادث بزرگتری شود.
وی ادامه داد: نظام پدافند شیمیایی برای این تدوین، تصویب و ابلاغ شد که پس از آن شاهد حوادث تلخی مانند آنچه در سال ۸۲ در نیشابور روی داد، نباشیم. بر اساس ساختاری که در نظام پدافند شیمیایی پیشبینی شده، حتی برای شهرستانها نیز قرارگاه پدافند شیمیایی به ریاست فرماندار تعریف شده است.
امسال ۱۱۶ حادثه حاملهای شیمیایی در کشور داشتهایم
سید جمالالدین گوهری، جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی کشور، در این همایش گفت: حادثه ریلی نیشابور همچنان بزرگترین حادثه ریلی جهان از لحاظ تبعات و خسارات آن بود.
وی عنوان کرد: این نخستین همایش پدافند شیمایی در حوزه حملونقل است. باید مقدمات این حوزه به خوبی تبیین و تشریح شود که امیدواریم در سالهای آینده گفتمانهای این حوزه به صورت جدیتر مورد توجه قرار بگیرد تا قدمهای موثرتری برداشته و در سالهای آینده این همایش به صورت یک همایش علمی تخصصی با فراخوان مقاله برگزار شود.
گوهری ادامه داد: حوزه حملونقل شیمیایی را باید از سایر حوزههای تهدید شیمیایی مانند جنگ شیمایی، مجموعه تروریسم و بسترهای محیط زیست و آلایندههای شیمایی تهدیدکننده و حوزه خرابکاری شیمیایی جدا کنیم.
وی گفت: حملونقل مواد شیمایی پرخطر جغرافیای وسیعی را در اقصینقاط کشور حتی در مناطقی که کارخانه و مرکز شیمیایی وجود نداشته باشد، فقط به دلیل وجود جاده و تردد وسایل نقلیه حمل کننده، منشأ و بستر ایجاد خطر برای مردم منطقه میشود.
جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی کشور اظهار کرد: از ابتدای امسال در سراسر کشور ۱۱۶ حادثه حاملهای مواد شیمیایی پرخطر داشتیم که ۸۱ کشته و ۹۷ مجروح در پی داشت.
وی افزود: از این تعداد ۶۹ مورد حادثه مربوط به تانکر مواد شیمایی و ۲۳ مورد مربوط به قاچاق مواد شیمیایی در بستر حملونقل بوده که بیشترین تلفات و خسارات در همین حوزه داشتیم زیرا به صورت مخفیانه و کاملا غیر ایمن بوده است.
گوهری با بیان اینکه حادثه خبر نمیکند و منتظر نمیماند که آمادگی لازم را به دست بیاوریم، گفت: شهرکهای صنعتی و صنایع به دلیل اینکه تولیدکننده و مصرفکننده و یا انبارکننده مواد شیمیایی است، جزو حوزه حملونقل محسوب میشود که میتواند بستر حادثه و یا مورد نظر تروریستها باشد.
وی افزود: حادثه اخیر اصفهان نشان داد که باید این حوزه مورد توجه جدی قرار بگیرد و لایه مصونسازی در بخش منطقهای و استانی فعال باشد. نباید منتظر این باشیم که اعتباری از کشور به این بخش اختصاص پیدا کند بلکه لازم است در این حوزه عزم و اراده ملی شکل بگیرد چون این موضوع یک مساله فرمایشی و تشریفاتی نیست.
روزانه ۲۵۰ خودرو حمل مواد شیمیایی خطرناک از محور نیشابور عبور میکند
شهردار نیشابور نیز در این همایش گفت: با توجه به ظرفیتهای نیشابور و به ویژه اینکه این شهر تاریخی و فرهنگی سالانه در مسیر حدود ۲۰ میلیون زائر امام رضا(ع) واقع شده و حادثه قطار به عنوان بزرگترین حادثه ریلی کشور در نیشابور به وقوع پیوست، این همایش ملی در این شهر برگزار شد.
سیدحسن میرفانی ادامه داد: بر اساس آمار منتشره سازمان ملل حدود نیمی از باری که در دنیا حمل میشود، متعلق به مواد خطرناک شیمیایی و نفتی بوده که توسط ریل و جاده جابهجا میشود. بخش ریلی و جادهای نیشابور نیز محل تردد این مواد است.
وی خاطرنشان کرد: روزانه ۲۵۰ خودرو حمل مواد شیمیایی خطرناک از محور نیشابور عبور میکند که خود تهدیدی جدی برای شهر محسوب میشود.
میرفانی اظهار کرد: مطالبه جدی شهرداری و شورای اسلامی شهر و مجموعه شهرستان است که ۲۹ بهمن روز حادثه قطار ایستگاه خیام به عنوان روز ملی ایمنی حمل و نقل مواد شیمیایی خطرناک همچون حادثه سردشت در تقویم کشور ثبت شود.
انتهای پیام