مشهداخبار برگزیدهخبر جدید

راهنمای بازدید از حرم امام رضا (ع)

راهنمای بازدید از حرم امام رضا (ع)

حرم امام رضا (ع)

مقدمه

 

سالانه افراد بسیاری از سراسر ایران و جهان جهت زیارت از حرم امام رضا (ع) به مشهد سفر می کنند. در این مقاله قصد داریم تا راهنمای بازدید و زیارت شما از حرم شاه خراسان باشیم. با ما تا پایان همراه باشید.

 

سالانه بسیاری از افراد از سراسر جهان جهت زیارت امام رضا (ع) به مشهد مقدس سفر می کنند.

 

حرم امام رضا کجاست؟

 

حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در مرکز شهر مشهد در ایران است. قدیمی ترین قسمت های این حرم مربوط به سال ۶۱۰ هجری قمری می باشد. در ادوار مختلف، فرمانروایان ایرانی توجه ویژه ای به حرم امام رضا (علیه السلام) داشته اند. بسیاری از بنا های امروزی حرم امام رضا مربوط به سلسله صفویان می باشد. از دوره صفویان تا به امروز، وسعت حرم مطهر امام رضا (ع) از ۱۲ هزار متر مربع به یک میلیون متر مربع رسیده است.

 

حرم امام رضا (ع) در دوره های مختلف

 

حرم امام رضا در اکثر دوره های تاریخی مورد توجه شاهان مختلف بوده و همواره توسعه یافته است. البته اطلاعات تاریخی در مورد حرم قبل از دوره ساسانیان در دسترس نیست.

 

در دوره ساسانیان، شخصی به نام امیر فائق الخاصه، بنایی برای حرم ساخت. روایت شده است که در این دوره جمعیت بسیار زیادی به زیارت حرم امام رضا (ع) می آمدند و همواره شیعیان در این حرم حضور داشته اند.

 

در دوره غزنویان، پادشاه آن دوره سبکتکین نام داشته است. روایت است که این شخص اقدام به تخریب حرم امام رضا کرده اما پسر وی مجدد حرم را از نو ساخته است.

 

در دوره سلجوقیان، سرعت توسعه حرم امام رضا (ع) افزایش یافته و روضه منوره در این زمان ساخته شده است. با ورود مغول ها به مشهد، افراد بی گناه بسیاری کشته شدند و اماکن بسیاری تخریب گردیدند اما به حرم امام رضا (ع) آسیبی نرسید. در دوره افشاریه، صحن آزادی به دستور نادر شاه افشار ساخته و ایوان های حرم طلا کاری شدند.

 

در نهایت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توسعه حرم رشدی چشمگیر داشت و صحن های بسیاری مانند صحن جمهوری اسلامی، صحنه قدس و… ساخته شدند. در طول این زمان مساحت کلی حرم از ۱۲ هکتار به ۷۰ هکتار افزایش یافت.

 

حرم امام رضا در اکثر دوره های تاریخی مورد توجه پادشاهان زمانه بوده و توسعه یافته است.

خادمیاری حرم امام رضا (ع)

 

خادمیاری حرم امام رضا (ع) یک امر مقدس و حسنه است. بسیاری از افراد پس از سفر به مشهد، به صورت داوطلبانه، خادمیار امام رضا (ع) می شوند. این عمل علاوه بر ثواب فراوانی که برای خادمیاران دارد، به خادمان حرم امام رضا نیز کمک بسیاری می کند.

 

سخن پایانی

 

در این مقاله درباره حرم امام رضا (ع) در دوره های تاریخی مختلف صحبت کردیم. در اکثر ادوار تاریخی پادشاهان، این حرم را محترم شمرده و اقدام به توسعه آن کرده اند.

 

در ایران سالانه افراد بسیاری از سراسر کشور به مشهد امام رضا (ع) سفر می کنند. اکثر این افراد جهت انجام سنتی حسنه، به صورت داوطلبانه، خادمیار حرم امام رضا (ع) می شوند. این امر علاوه بر ثواب، کمک بزرگی به خادمیاران نیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا