[ad_1]
به گزارش سلام نو به نقل از تجارتنیوز، یک کارشناس حوزه حملونقل هوایی گفت: باید از ظرفیتهای چین برای فاینانس لیزینگ، تامین مالی و سرمایهگذاری و اجاره هواپیما استفاده کرد.
آرمان بیات درباره برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، گفت: در بند سه پیوست شماره سه برنامه جامع ایران و چین و اقدمات اجرایی این توافقنامه مشترک، به زیرساخت حملونقل هوایی و بهصورت خاص درباره تشویق سرمایهگذاری و تامین مالی اشاره شده که چین در حوزه زیربنایی هوایی ایران سرمایهگذاری کند؛ اما این سرمایهگذاری به توسعه فرودگاهها یعنی ساخت و مدیریت فرودگاهها و خرید محصولات تولید مشترک ایران و چین محدود شده است.
وی ادامه داد: این بخش به خرید محصولات هوایی تولید مشترک ایران و چین و توسعه زنجیره تامین هوایی اشاره میکند؛ این یعنی چین میخواهد خط تولید یا مونتاژ را به ایران بیاورد یا خط تولیدش را به ما بفروشد، یعنی ما در ایران بخواهیم با تولید چینی پیش برویم؛ این بدین معنی است که چین هواپیمایی تولید کند و ما آن هواپیما را بخریم، یا با صنعت هوایی ایران تولید مشترک داشته باشد یا هواپیمایی که خودش تولید میکند را در سرزمین ما مونتاژ کند و ما آن را بخریم یا نهایتا محدود به خرید همین تولیدات باشیم که همگی در مراحل اولیه و طی کردن آزمونهای عملیاتی و فنی جهت اخذ صلاحیتهای لازم مراجع هوانوردی بینالمللی هستند.
در بخش غیرنظامی هواپیما تولید نشود
این کارشناس حوزه حملونقل هوایی اظهار کرد: در بخشهای دیگر به مدیریت، راهبری مشاوره برای مدیریت فرودگاهها و تبادل علمی و آموزشی در بخشهای مدیریرتی و صنعتی و هوایی اشاره شده است؛ همه اینها که در بند سه پیوست اقدام اجرایی ایران و چین آمده، ناظر بر صنعت هوانوردی است نه نظام حملونقل هوایی، ناوگان و ایرلاینها و فعالیت تجاری مرتبط با آنها که البته این موارد هم خوب است اما به شرطی که ما درست و به موقع از آن استفاده کنیم.
بیات خاطرنشان کرد: با وجود این، توافق به این صورت، در وضعیت فعلی چندان مناسب شرایط بخش غیرنظامی نیست؛ بنابراین باید به نحوی این موضوع را مدیریت کرد که انتقال تکنولوژی و تجربه دانشبنیانی طراحی، ساخت و مونتاژ نیز صورت بگیرد. اگرچه در بخش غیرنظامی و تجاری موافق تولید هواپیما نیستم و باید فعلا روی تعمیر قطعات و بعد تولید آن بهویژه قطعات مصرفی تمرکز کنیم که خود بحثی در حوزه ارزش اقتصادی و سرمایهگذاری به نسبت بهرهبرداری و بهرهوری تجاری است؛ اما در بخش نظامی، به عنوان دکترین بازدارندگی کشور که خط قرمز همه ماست، هزینه دیگر اهمیت نداشته و بدون شک باید بهایش را هم بپردازیم و نگرش دانشبنیان را در این بخش متبلور سازیم.
لزوم استفاده از لیزینگ هواپیمایی چین در ایران
وی پیشنهادهایش را درباره ظرفیتهای هوایی توافق ایران و چین چنین شرح داد: ظرفیتی که در این توافقنامه جایش خالی است، استفاده از ظرفیتهای تامین مالی و لیزینگ هواپیمایی چین در ایران است. چین در حال حاضر ۳۵ درصد بازار لیزینگ هواپیمایی دنیا را به خود اختصاص داده، در حالی که این عدد سال ۲۰۰۷ بیش از پنج درصد نبوده، یعنی بازار حمل و نقل هوایی چین بزرگ شده، تقاضایش افزایش یافته است و در این مدت آنها تعداد زیادی هواپیما خریدند.
این کارشناس حملونقل هوایی با بیان اینکه خرید هواپیما معمولا بهصورت نقدی انجام نمیشود اما در ایران ناگزیر به چنین اقدامی هستیم که خود با نرخ بهره بانکی حاکم و استهلاک سرمایه انجام میشود، ادامه داد: خرید هواپیما معمولا از طریق روشهای تامین مالی فاینانس صورت میگیرد و تامین مالی (فاینانس) هم نیاز به روابط مالی بینالملل دارد که برای ایران در شرایط فعلی با تعلیق برجام امکانپذیر نیست و بنابراین بهراحتی نمیتوان ناوگانی نو یا با عمر تقویمی کم، وارد کشور کرد؛ اگرچه ریسک اقتصادی هم در موضوع تامین مالی یا فاینانس موثر است.