تاثیر کاهش استفاده از شبکههای اجتماعی بر تصورات شخصی
[ad_1]
ایسنا/خراسان رضوی کاهش استفاده از رسانههای اجتماعی تصور نوجوانان از خود را بهبود میبخشد.
به نقل از ارث، بر اساس نتایج یک مطالعه جدید توسط موسسه تحقیقاتی بیمارستان کودکان شرق انتاریو (CHEO)، نوجوانان و جوانانی که استفاده از رسانههای اجتماعی را تا ۵۰ درصد کاهش دادند، در مقایسه با همسالانی که همان سطوح استفاده از رسانههای اجتماعی را حفظ کردند، تنها در چند هفته بهبود قابل توجهی در احساس خود نسبت به وزن و ظاهر کلی خود تجربه کردند.
گری گلدفیلد، نویسنده ارشد این مطالعه، دانشمند ارشد موسسه تحقیقاتی CHEO اظهار کرد که نوجوانی یک دوره آسیبپذیر برای ایجاد مشکلات مربوط به تصویر بدن، اختلالات خوردن و بیماریهای روانی است.
جوانان به طور متوسط بین ۶ تا هشت ساعت روزانه را در کنار صفحه نمایش میگذرانند که بیشترین زمان مربوط به رسانههای اجتماعی است. رسانههای اجتماعی میتوانند روزانه صدها یا حتی هزاران تصویر و عکس از جمله افراد مشهور و مدلهای مد یا تناسب اندام را در معرض دید کاربران قرار دهند که میدانیم این امر منجر به درونیسازی ایدهآلهای زیبایی میشود که تقریبا برای همه دستنیافتنی است و در نتیجه نارضایتی بیشتری از وزن و شکل بدن را به همراه دارد.
کارشناسان گروهی متشکل از ۲۲۰ دانشجوی مقطع کارشناسی ۱۷ تا ۲۵ ساله را که کاربران منظم رسانههای اجتماعی (حداقل ۲ ساعت در روز) بودند و علائم اضطراب و افسردگی را نشان میدادند، ثبت نام کردند. در هفته اول آزمایش از همه شرکتکنندگان خواسته شد تا از رسانههای اجتماعی به طور معمول خود استفاده کنند؛ در حالی که محققان زمان نمایش آنها را دنبال میکردند.
پس از آن به نیمی از آنها گفته شد تا استفاده از رسانههای اجتماعی خود را به حداکثر یک ساعت در روز کاهش دهند. شرکتکنندگان در آغاز و پایان آزمایش، باید احساس خود را در مورد ظاهر و وزن کلی خود ارزیابی میکردند.
این آزمایش نشان داد که پس از سه هفته، کسانی که استفاده از رسانههای اجتماعی خود را کاهش دادند، بدون در نظر گرفتن جنسیت بهبود قابل توجهی در نحوه توجه به ظاهر و وزن خود داشتند.
کاهش استفاده از رسانههای اجتماعی یک روش عملی برای ایجاد یک اثر مثبت کوتاه مدت بر تصویر بدن در میان جمعیت آسیبپذیر کاربران است و باید بهعنوان یک مولفه مهم در درمان اختلالات مربوط به تصویر بدن مورد ارزیابی قرار گیرد و دانشمندان قصد دارند بررسی کنند که آیا کاهش استفاده از رسانههای اجتماعی میتواند برای مدت زمان طولانیتری حفظ شود و آیا این میتواند به مزایای روانشناختی بیشتری منجر شود یا خیر.
انتهای پیام