اهداف حوزه علمیه در بیان یک مرجع تقلید
[ad_1]
ایسنا/قم یک مرجع تقلید گفت: فصول پنج گانه (معرفت، هجرت، سرعت، سبقت و امام متقیان شدن) کار و برنامه حوزه است و این فصل پنجم، هدف حوزههای علمیه را مشخص میکند، ما باید به گونهای زندگی کنیم که افراد با تقوای جامعه به ما اقتدا کنند، اگر کسی وارد حوزه شد و در هر شهر و روستا و منطقهای که زندگی میکند، امام متقیان آنجا نشد و افراد به خلق و خوی و تدریس و تالیف و تبیین او اقتدا نمیکنند به مقصد نرسیده است.
آیتالله جوادی آملی، ۲۹ بهمن در مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب حوزه علمیه، ضمن تبریک مبعث پیامبر گرامی اسلام (ص) عنوان کرد: خداوند در قرآن میفرماید « لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ» پیامبر گرامی اسلام الگوی علمی و عملی خوبی است که باید به او تاسی کنید و او را امام و مقتدای خود قرار دهید.
وی افزود: درباره شخصیت رسول گرامی (ص) همین بس که وارد شده «کانَ خُلقُهُ القُرآن»؛ اخلاق پیامبرگرامی اسلام (ص)، قرآن بود؛ یعنی قرآن کریم، شرح حال آن حضرت (ص) در معارف الهی، خود سازی، جامعه سازی، تعلیم و تربیت در حوزه داخله جامعه اسلامی، تعلیم و تربیت در حوزه توحیدی و تعلیم و تربیت انسانی در حوزه بین الملل است.
وی گفت: قرآن کریم در سه بخش برنامه های تربیتی دارد، بخش اول مربوط به داخله اسلامی و وظیفه مسلمانان است، بخش دوم مربوط به وظیفه موحدان عالم و بخش سوم بخش بین المللی و جامعه انسانیت است خواه مسلمان، خواه غیر مسلمان که با تعابیری همچون اینکه قرآن کریم «نذیرا للبشر»، «نذیرا للناس»، «نذیرا للعالمین» آمده است که این کتاب برای جامعه بشری نیز حرفهای جهانی دارد چه بپذیرید چه نپذیرید! پس اسلام هم برای تربیت مومنین، هم برای تربیت اهل کتاب و هم برای تربیت جامعه انسانی است!
وی خطاب به طلاب حوزههای علمیه بیان کرد: شمایی که وارد حوزه علمیه شده و لباس مقدس روحانیت را بر تن کردید، مستحضر باشید مجلس علم شما بسیار مجلس وزین و هدف و راه شما مقدس است، اما مجلس علمی شما وزین است چون کتاب و سنت برنامه دینی شماست و آنچه ذات اقدس الهی به وسیله عقل در درون و بوسیله انبیای الهی از بیرون تعلیم میدهد، جامعه حوزوی باید فرا بگیرد، عمل و منتشر کند.
این مرجع تقلید اضافه کرد: در روایات آمده است که «إنَّ اَلْمَلاَئِکَهَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ اَلْعِلْمِ » یعنی در مجلس درس و بحث حوزههای علمی، فرشتگان پر پهن میکنند تا طلاب حوزههای علمیه روی پرهای فرشته ها قرار بگیرند و عالم ربّانی شوند، اینکه فرموده فرشتهها بال و پر خود را پهن کرده و فرّاشی آنها را به عهده میگیرند، برای آن است که انسان باید هم فرشته خوی شود و هم پر در بیاورد و پرواز کند!
وی با بیان اینکه انسان باید بداند از کجا، در چه مسیری و به کجا پرواز کند، اظهار کرد: اول از همه انسان باید «معرفت» پیدا کرده و سپس «هجرت» را فرا بگیرد که جهاد هم در همین هجرت است، هجرت از جهل علمی به علم و از جهالت عملی به عقل عملی! این اولین قدم و پرواز پرنده پس از معرفت است.
مفسر قرآن کریم ادامه داد: بعد از فصل هجرت، دستور بعدی این است که شما این راه را آرام آرام نروید، بلکه «سرعت» بگیرد «وَ سارِعُوا إِلی مَغْفِرَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ» کندی و عقب افتادگی مطلوب نیست.
وی اضافه کرد: دستور بعدی این است که بعد سرعت، سعی کنید تا از دیگران «سبقت» بگیرید «سابِقُوا إِلی مَغْفِرَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ»، قناعت در امور مادی خوب است اما در علم خوب نیست، لذا اگر استعداد دارید بکوشید تا سبقت بگیرید و در بین همکلاسیها و هم دورهای ها خود رتبه اول و برتر باشید و این تکبر نیست!
جوادی آملی بیان کرد: دستور بعدی این است که «وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً» حال بکوشید رهبر متقیان بشوید، امام جمعه و جماعت متقیان شوید، مدرس و معلم متقیان شوید، بکوشید تا مردان بزرگ به شما اقتداء کنند، این دنیا نیست، این آخرت است، آن کسی که فکر میکند تنها خودش را باید نجات دهد ناقص است، بلکه انسان باید سعی کند تا عده زیادی از جامعه را به همراه خود سعادتمند کرده و نجات دهد.
این مرجع تقلید اظهار کرد: این فصول پنج گانه (معرفت، هجرت، سرعت، سبقت و امام متقیان شدن) کار و برنامه حوزه است و این فصل پنجم، هدف حوزههای علمیه را مشخص میکند، ما باید به گونهای زندگی کنیم که افراد با تقوای جامعه به ما اقتدا کنند، اگر کسی وارد حوزه شد و در هر شهر و روستا و منطقهای که زندگی می کند، امام متقیان آنجا نشد و افراد به خلق و خوی و تدریس و تالیف و تبیین او اقتدا نمی کنند به مقصد نرسیده است.
انتهای پیام