خبر جدیدفرهنگ و هنر

انتقاد از رویه هنرستان ها/ گفتمان انقلابی کم است/ هدایت بخوانند که چه شود؟

[ad_1]

نشست تفاهم نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت آموزش و پرورش برای لحظاتی به انتقاد نمایندگان ارشاد از رویه اغلب هنرستان های کشور در آموزش هنرجویان گذشت؛ با تاکید بر اینکه «در هنرستان‌ها علاوه بر تعلیم، باید معنویت هم ما را تحت تاثیر قرار دهد.»

به گزارش خبرنگار ایسنا، آیین امضای تفاهمنامه همکاری بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش و محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با رونمایی از نشان ملی آموزش هنر امروز شنبه ـ ۱۳ اسفند ماه ـ برگزار شد.

معاون هنری: در بازدیدهایی که از هنرستان‌ها دارم، گفتمان انقلابی به ندرت دیده می‌شود

محمود سالاری ـ معاون هنری ـ در ابتدای این برنامه تصریح کرد: می‌خواهیم هنرجویان را هنرمند کنیم ولی آنها را از بافت دین و اخلاق خارج می‌کنیم و در بافت دیگری به آنها هنر آموزش می‌دهیم. هنرجویانی که تکنیک بلد هستند و در حوزه بافت هنری کاستی زیادی دارند. اگر می‌خواهید گفتمان را از بین ببرید، نشانه‌های آن را از بین ببرید. نشانه‌ها در گفتمان نقش اساسی دارند. این نشانه‌ها چه تصویری، چه واژگانی و چه صوتی، همگی نشانه‌های گفتمانی هستند که متأسفانه در اغلب هنرستان‌ها رعایت نمی‌شود.

او ادامه داد: ما باید نگران گفتمان و مفاهیمی باشیم که در حال از بین رفتن است. متاسفانه در بازدیدهایی که از هنرستان‌ها دارم، گفتمان انقلابی به ندرت دیده می‌شود. مثلاً در هنرستان شهر دارالعباده یزد یک خط خوشنویسی دیده نمی‌شود. شما نسلی را تربیت می‌کنید که در حال فاصله گرفتن از معنویات هستند.

معاون امور هنری تصریح کرد: در برخی از هنرستان‌ها گویی کسی به حجاب اعتقادی ندارد و کسی هم تلاش نمی‌کند مشکل را حل کند. در ژوژمان‌هایشان یک بار یک کار مذهبی نیست. همه تلاش خود را می‌کنند که یک موقع کسی نگوید با ما هستند اگر با شهدا نیستید با که هستید؟ ما از آرمان‌ها دفاع می‌کنیم نه از فرد.

سالاری خاطرنشان کرد: خوب است گاه یک جانباز را به هنرستان‌ها ببرند تا برای این بچه‌ها حرف بزند. این بچه‌ها پاک هستند ما باید با آنها گفت‌وگو کنیم. باور کنید من از مشکلات هم آگاه هستم، ولی اینها غصه است. خیلی وقت‌ها از خودم می‌پرسم ما بعدا چگونه می‌خواهیم جوابگو باشیم؟

او خطاب به مدیران هنرستان‌ها چنین بیان کرد: اگر هنرجویان را به استادیوم برای عکاسی می‌برید، یک بار هم به مزار شهدا و یا آسایشگاه معلولان و جانبازان هم ببرید. اینها چون معنویت ندارند، صبر ندارند. اکثر اینها افسردگی دارند چون بحث ایمانی آنها تقویت نشده است. در کلیساهای خارجی هم که بروید عشق آنها را ساخته است. ولی ما چه هنرمندی تربیت می‌کنیم؟ این همه آدم تکراری هنر خواندند چه شد؟ یکسری آدم هم باید تربیت کنیم که لایه‌های معنوی جامعه را تقویت کند. استاد شجریان می‌گفت خواننده اگر دروغ بگوید صدایش خراب می‌شود، این را در کدام کلاس آواز به شما می‌گویند؟ هنرستان‌های ما بچه‌هایی را تربیت می‌کند که رتبه زیر ۱۰ دارد، ولی درباره کوچکترین مسائل وجودی خودش ناتوان است. باید همه ابعاد بچه‌ها را تربیت کنیم.

معاون هنری وزیر ارشاد خاطرنشان کرد که باید فکر کنیم بچه‌ها را برای کجا و چه چیزی تربیت می‌کنیم. باید روی اصطلاحات حساس باشیم، اگر اینها از بین بروند مفاهیم هم از بین می‌روند.

او ادامه داد: دیده‌ام سرمشق به دانش‌آموز داده‌اند که کاملا پوچ‌گرا است. صادق هدایت را بین بچه‌ها رواج بدهیم چه از آنها بیرون می‌آید؟ هر چیزی یک سنی دارد. تهش باعث می‌شود خودکشی کنند همان اتفاقی که برای هدایت افتاد. اینها عقب ماندگی نیست بلکه توجه به این مسائل باعث می‌شود که بعدا به سرنوشت تلخی دچار نشوند.

محمود سالاری گفت: در اغلب هنرستان‌ها یک‌ جمله دینی روی دیوارها نیست؛ گویی که به یک مدرسه در منطقه لائیک ترکیه رفته‌ای ولی مدیران آنها مدام می‌گویند که فلان امکانات را نداریم و ما را کارت بانکی می‌بینند. باید از آنها پرسید آخر امکانات بدهیم که شما چه کنید؟ تنها می‌گویند که شما کاری نداشته باش ما چه می‌کنیم ولی نمی‌شود که!

مدیران هنرستان‌ها ما را کارت بانکی می‌بینند!/ به بچه‌ها بگوییم هدایت بخوانند که چه شود؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: در هنرستان‌ها علاوه بر تعلیم، باید معنویت هم ما را تحت تاثیر قرار دهد

بر اساس این گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی بیان کرد: ما با همکاری آموزش و پرورش، ۱۲ هنرستان دیگر ساختیم. باید حداقل در هر استان یک هنرستان دخترانه و پسرانه داشته باشیم. اقبال خیلی خوبی را نسبت به هنرستان‌ها شاهد بودیم و در سال‌های اخیر متقاضیان برای حضور در این هنرستان‌ها بالا رفته است. این مراکز قدمت بالایی هم دارند؛ مثل هنرستان اصفهان که استاد فرشچیان در آنجا درس خوانده و با افتخار خود را درس خوانده این هنرستان‌ ها می‌داند. ما به هنر نگاهی متعالی و نگاهی برای رشد فضایل انسانی داریم. 

محمدمهدی اسماعیلی ادامه داد: هنر به عنوان وسیله‌ای برای تعالی و کمال مورد توجه ماست. حتما بایستی هنرجویان ما در مجموعه این هنرستان‌ها در کنار قوت حرفه‌ای که به دست می‌آورند، به گونه‌ای تربیت شوند که با سرشت پاک خود بتوانند سرمشق باشند. وقتی به هنرستان‌ها می‌رویم بایستی علاوه بر تعلیم، معنویت هم ما را تحت تاثیر قرار دهد. منشور هنر در جمهوری اسلامی پیام امام (ره) است. ما باید هنرمندانی تربیت کنیم که پیام رسان آرمان‌های نهضت امام باشند. این نقطه مطلوب ما در تربیت هنرمند است.

وزیر ارشاد اظهار کرد: فرصت ما کودکان هستند؛ زیرا شاکله آنها هنوز شکل نگرفته است. آنها با فطرت پاکی که دارند، فرصت خوبی هستند که هنرستان‌ها روی آنها برنامه ریزی کنند. درست است که هنرستان‌ها مشکلاتی دارند ولی تزکیه و تعلیم مسئله‌ای نیست که بتوان برای آن عذری مانند مسائل مالی آورد. امروز اینجا آمده‌ایم که نسبت به عزم جدی خود برای ارتقاء کمی و کیفی آموزش هنر اطمینان دهیم. تعلیم و تربیت عزیزان ما در هنرستان‌ها برای ما بسیار اهمیت دارد. امیدوارم که شاهد نسل فرهیخته‌ای از هنرمندان آینده باشیم. 

وزیر آموزش و پرورش: در حوزه هنر نقایص و نیازهایی هم داریم/ نیازهای ما متقابل است

همچنین یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در این نشست که با هدف امضای تفاهم نامه با وزارت ارشاد برگزار شد، بیان کرد: من دوران جوانی هنر درس می‌دادم؛ هم در هنرستان و هم تربیت معلم. بعدتر هم تاریخ هنر درس دادم. اعتقادم بر این است که هر فردی باید یک هنر را بلد باشد، همان طور که یک ورزش و مهارت را باید بلد باشد. یکی از ساحت‌های مهمی که مورد توجه است، ساحت تربیت هنری و زیبایی شناختی است که در کار شما چون نتیجه اقتصادی هم دارد، ساحت اقتصادی و تربیتی بر آن ناظر می‌شود، همچنین ساحت تربیتی، اعتقادی و اخلاقی هم دارد. 

او ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند که هنر لایق ترین و رساترین ابزار انتقال پیام است و هنرمندان راحت با مردم ارتباط برقرار می‌کنند و کسی که بهتر بتواند این ارتباط را برقرار کنند بالانشین خواهد بود. نیازمند این هستیم که از ابتدا سکوی استعدادیابی بچه‌ها را در دوره پیش از دبستان داشته باشیم و سپس دست به دست هم بدهیم اینها را هدایت کنیم. ولی طی زمان یک مقدار از منابع خود دور شدیم. ما باید شاهنامه را به بچه‌ها یاد بدهیم برای اینکه تخیل آنها تقویت شود و نقاشی آن را بکشند. جمهوری اسلامی ایران برای هنر اصیل و متعهدانه ارزش زیادی قائل است. البته در حوزه هنر نقایص و نیازهایی هم داریم. نیازهای ما متقابل است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هنرها باید تصویر زیبای عالم معنا باشند، وقتی هنری وارداتی شد مانا نخواهد بود. هنرستان‌ها در وهله اول بهترین راه‌های برآورده کردن نیاز خود فرد و در وهله دوم اشتغال پایدار هستند. ۹۸ درصد این بچه‌ها وارد بازار کار می‌شوند. امیدوارم بتوانیم به سواد فرهنگی و هنری دست پیدا کنیم. 

در انتها، ضمن رونمایی از تفاهمنامه همکاری بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش، از چند تن از اهالی آموزش هنر در هنرستان‌ها تقدیر شد؛ محمدعلی لقا، جلال متولی، فاطمه رئوفی‌منش و محمدرضا طاهری در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین از پنج عنوان کتاب جدید در حوزه آموزش هنری و نشان ملی آموزش هنر رونمایی شد.

انتهای پیام

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا