خبر جدید

اجتماع میلیونی زائران در مشهد، بزرگترین رویداد فرهنگی معنوی کشور است

[ad_1]
خبرگزاری پورسینا

ایسنا/خراسان رضوی قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به جایگاه فرهنگی و معنوی زیارت اظهار کرد: اجتماع میلیونی زائران در مشهد مقدس، به ویژه در ایامی مانند نوروز، به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی معنوی کشور به حساب می‌آید و باید به آن توجه ویژه شود.

مالک رحمتی در نشست هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی با محوریت خدمت‌رسانی شایسته به زائران نوروزی، اظهار کرد: راه‌اندازی سامانه جامع زیارت با هدف تسهیل زیارت و تحقق زیارت با معرفت و ماندگار برای همه مردم ایران، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است که بحمدالله این موضوع در کارگروه ملی زیارت مطرح شده است.

رحمتی با ابراز امیدواری نسبت به همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی برای عملیاتی شدن این سامانه افزود: شایسته است با به‌کارگیری تمامی ظرفیت‌های ملی و استانی و با تعامل و همکاری مضاعف، این سامانه خدمت‌رسانی  با آخرین دستاوردهای فن‌آوری، علمی و دانشی راه‌اندازی شود.

وی در ادامه با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان و ایام نوروز اظهار کرد: نوروز ۱۴۰۲ از جهات مختلفی با سال‌های گذشته متفاوت است، زیرا تقریباً هر ۳ دهه یک‌بار، ماه مبارک رمضان با ایام نوروز متقارن می‌شود و بر این اساس، پیش‌بینی نحوه رفتار زائران برای آغاز و پایان سفر سخت خواهد بود و بایستی تمامی جوانب احتمالی در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد و برای شرایط غیرقابل پیش‌بینی، آمادگی لازم و اطمینان‌بخش برای مدیریت بحران در دستگاه‌های متولی به ‌وجود آید.

رحمتی همچنین یادآور شد: متأسفانه امروزه با توجه به افزایش قیمت‌ها، چالش‌هایی در تأمین هزینه‌های سفر برای خانواده‌ها وجود دارد و بر این اساس، بسیاری از خانواده‌ها به دنبال مدیریت هزینه‌ها هستند، برای همین پیش‌بینی می‌شود برای تشرف به این ارض اقدس، بیش از ۸۰ درصد زائرین سفر با خودروی شخصی را انتخاب می‌کنند که الزاماتی از قبیل پارکینگ، تأمین محل اسکان مناسب و تهیه کالاهای اساسی و فوریت‌های پزشکی بایستی مطابق برنامه‌ریزی‌ها محقق شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی‌ها حاکی از حضور میلیونی زائران طی این ایام است و همه‌چیز نشان از وقوع یک رویداد فرهنگی مذهبی بزرگ و متفاوت با حضور میلیونی زائران و مجاوران به ‌ویژه در لحظه سال تحویل دارد و امیدواریم کلیه دست‌اندرکاران دست در دست هم نیازمندی‌های مادی و معنوی زائرین و مجاورین را تأمین کنیم.

حضور میدانی مسئولان، ضمانت اجرای تحقق با کیفیت تمام برنامه‌هاست

رحمتی با تأکید بر این‌که مشهد از حیث فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی ارتباط مستقیمی با مقوله زائر و زیارت دارد، خاطرنشان کرد: به جرأت می‌توان ادعا کرد که محدودیت‌های سفر ناشی از فراگیری کرونا باعث شد تا یک‌بار دیگر بر همه مجاوران امام هشتم(ع) ثابت شود که تشرف زائران و تکریم آن‌ها تا چه حد حائز اهمیت است و در این راستا، مهمترین دغدغه تولیت معزز آستان قدس رضوی این است که ضمن قدردانی از این نعمت بزرگ، بهترین خدمات به بیشترین تعداد زائران ارائه شود.

وی تصریح کرد: این خدمات باید از سویی با کیفیت و از سویی با قیمت مناسب باشد تا زمینه زیارت با معرفت و متعالی، آرام و بدون دغدغه را فراهم کند که امیدواریم اجرای کامل اقدامات در قالب برنامه‌ریزی‌های انجام شده بتواند خادمین امام مهربانی‌ها را در میزبانی شایسته از میهمانان حضرتش موفق کند که در این مسیر در کنار زحمات دستگاه‌های اجرایی به شدت نیازمند فعال شدن ظرفیت‌های تشکل‌های مردمی و فعالان اجتماعی نیز هستیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه گفت: حضور میدانی مدیران در صحنه، ضمانت اجرایی همه برنامه‌ریزی‌ها و مصوبات این‌گونه جلسات است. اگر ما لباس خدمت بی‌منت بر تن کردیم و به میدان آمدیم، کار جلو می‌رود اما اگر در اتاق‌های مدیریتی ماندیم و پشت میز نشستیم، همه تدابیر اندیشیده شده در محدوده کاغذ باقی خواهد ماند و اجرایی نخواهد شد. البته الحمدلله الان اکثر مدیران جهادی و پای کارند.

بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی معنوی کشور

رحمتی با تأکید بر ضرورت پشتیبانی رسانه‌ای و خبری از پیک زیارتی نوروزی مشهد به عنوان کار تبلیغی مؤثر ابراز کرد: در اربعین، موج رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی عظمت کار را به چشم می‌آورد و عموم مردم از آثار و برکات آن ایام بهره‌مند می‌شوند. این الگوی موفق بایستی در خصوص رویدادهای بزرگ و با عظمت و تأثیرگذار برنامه‌های نوروزی و سایر مناسبت‌های خاص که برنامه‌های فاخری در حرم مطهر امام رضا(ع) و شهر مشهد برگزار می‌شود، پوشش رسانه‌ای ملی و بین المللی داده شود.

وی پیک زیارتی در ایام پایانی ماه صفر و نوروز را بزرگترین رویداد معنوی و عبادی کشور خواند و تصریح کرد: شایسته نیست که برای یک رویداد ملی، اطلاع‌رسانی استانی صورت گیرد و یکی از اولویت‌ها این است که رسانه ملی و سایر حوزه‌های اطلاع‌رسانی در این زمینه حضور گسترده و پررنگ‌تری داشته باشند تا بتوان از طریق فضای مجازی و این رسانه‌ها هم اطلاع‌رسانی و مدیریت هوشمند سفرها را راهبری کرد و همچنین برای چند ده میلیون دلداده و عاشقی که از قاب تلویزیون این رویداد را به تماشا نشستند، برنامه و پیام معنوی اثرگذاری تولید و انعکاس داد.

فضاآرایی مشهد منطبق با هویت زیارت باشد

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی همچنین با تأکید بر ضرورت حفظ و تقویت هویت مذهبی مشهد گفت: خوشبختانه اقدامات قابل تحسینی در حوزه زیباسازی شهری صورت گرفته اما باید شرایط به‌گونه‌ای تسهیل شود که زیبایی شهر امام رضا(ع) هم از نظر بصری و هم فرهنگی بیش از گذشته چشم نوازی کند که در این رابطه ظرفیت فرهنگی آستان قدس رضوی در اختیار شهرداری و نهادهای متولی قرار دارد تا فضاآرایی شهر در هر نقطه با محوریت مفهوم خدمتگذاری برای زائر و مجاور در بستر شعار «همه خادم الرضاییم؛ زیارت، خانواده، همدلی»، یکپارچه و نزدیک‌تر شود.

بر اساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی، رحمتی با تأکید بر ضرورت ایجاد خاطره خوب برای زائران در سفر به مشهد، بر نظارت دقیق، مستمر و میدانی بر نحوه ارایه خدمت به زائران و برخورد قاطع با متخلفان نیز تأکید کرد و گفت: هماهنگی و بسیج کامل ظرفیت‌های همه دستگاه‌های متولی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و تشکل‌ها ضروری است و امیدواریم با یک نظم منطقی و انجام کار فرهنگی اثرگذار در شهر امام رضا(ع) بتوانیم زیارت متعالی همراه با سفری ایمن، سالم و همراه با آرامش و آسایش برای همه زائران این بارگاه نورانی را محقق کنیم و موجبات رضایت حضرت را فراهم آوریم.

انتهای پیام

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا